musik (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 (redigerat) Hej! Ska renovera min mandolin (Levin Original från 1956): Ny sadel Nya strängar Betslacka baksida och sarg i kastanjebrunt (då det verkar vara originalfärgen. Den genomgick ett försök till nedslipning en gång i tiden, då den var skavd i färgen på flera ställen. Tanken var väl redan då att färga om den, men projektet avstannade den gången.) Men den har en spricka baktill också. Frågan är om jag ska täta denna och i så fall med vad? Jag är osäker på om den påverkar ljudet. Är betslackning bättre än att först färga/betsa och sedan lacka, separat? Ska jag i vilket fall som helst använda svampliknande tingest att stryka på med, eller mellanbred pensel? 🙂 :musik Redigerat 18 februari 2008 av musik
musik (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 (redigerat) Strängar har jag köpt, D'Addario. Tänkte köpa en mandolinsadel i plast från GMF, men såg idag att de nu hade olika varianter: * Sadel Mandolin, plast 18 kr (eller 10-pack 130 kr) * TUSQ Mandolin spårad 95 kr (längd 29.08 mm, höjd 8.35 mm, tjocklek 4.72 mm, E till E 24.51 mm) * Trem Nut Mandolin (spårad) 95 kr (längd 30.4 mm, höjd 7.59 mm, tjocklek 4.12 mm, E till E 24.77 mm) Är kanske TUSQ och Trem Nut företagsnamn? Kan "mandolinsadel plast 18 kr vara ospårad? Grejen är att ska jag göra renoveringen så lik original som möjligt ska jag köpa den billiga i beige plast för 18 kr, för den var i beige plast från början - trots att den är över ett halvt sekel gammal. FRÅGA: Är Sadel, TUSQ och Trem Nut samma sak? 🥰 :musik Redigerat 18 februari 2008 av musik
musik (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 (redigerat) Hej! Jag har mätt på mandolinen nu, hur stor biten bör vara: Längd 27.6 mm Höjd 7.00 mm [men det varierar, 5.5-7 mm (närmast mandolinkroppen)] PLUS bandhöjden plus lite till, så strängarna inte ligger emot första bandet. Tjocklek 5.0 mm FRÅGA: Vilken artikel bör jag välja? 🥰 :musik Redigerat 18 februari 2008 av musik
danielB Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Strängar har jag köpt, D'Addario. Tänkte köpa en mandolinsadel i plast från GMF, men såg idag att de nu hade olika varianter: * Sadel Mandolin, plast 18 kr (eller 10-pack 130 kr) * TUSQ Mandolin spårad 95 kr (längd 29.08 mm, höjd 8.35 mm, tjocklek 4.72 mm, E till E 24.51 mm) * Trem Nut Mandolin (spårad) 95 kr (längd 30.4 mm, höjd 7.59 mm, tjocklek 4.12 mm, E till E 24.77 mm) Är kanske TUSQ och Trem Nut företagsnamn? Kan "mandolinsadel plast 18 kr vara ospårad? Grejen är att ska jag göra renoveringen så lik original som möjligt ska jag köpa den billiga i beige plast för 18 kr, för den var i beige plast från början - trots att den är över ett halvt sekel gammal. FRÅGA: Är Sadel, TUSQ och Trem Nut samma sak? 😎 :musik TUSQ är ett produkt/företagsnamn, tror det är samma som gör graph tech sadlar. Det ska vara någon sorts hi-tech material som är "smörjande", så att strängarna inte fastnar eller går sönder så lätt. Jag har graph tech stall (och sadel) på min strata och de funkar bra, de satt på när jag köpte den, men jag vet inte om de är en förbättring jämfört med ett "vanligt" stall av god kvalitet. Det var ett tag sedan inlägget, så du har säkert hunnit köpa sadel vid det här laget, men bättre sent än aldrig...
musik (oregistrerad) Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Strängar har jag köpt, D'Addario. Tänkte köpa en mandolinsadel i plast från GMF, men såg idag att de nu hade olika varianter: * Sadel Mandolin, plast 18 kr (eller 10-pack 130 kr) * TUSQ Mandolin spårad 95 kr (längd 29.08 mm, höjd 8.35 mm, tjocklek 4.72 mm, E till E 24.51 mm) * Trem Nut Mandolin (spårad) 95 kr (längd 30.4 mm, höjd 7.59 mm, tjocklek 4.12 mm, E till E 24.77 mm) Är kanske TUSQ och Trem Nut företagsnamn? Kan "mandolinsadel plast 18 kr vara ospårad? Grejen är att ska jag göra renoveringen så lik original som möjligt ska jag köpa den billiga i beige plast för 18 kr, för den var i beige plast från början - trots att den är över ett halvt sekel gammal. FRÅGA: Är Sadel, TUSQ och Trem Nut samma sak? 🙂 :musik TUSQ är ett produkt/företagsnamn, tror det är samma som gör graph tech sadlar. Det ska vara någon sorts hi-tech material som är "smörjande", så att strängarna inte fastnar eller går sönder så lätt. Jag har graph tech stall (och sadel) på min strata och de funkar bra, de satt på när jag köpte den, men jag vet inte om de är en förbättring jämfört med ett "vanligt" stall av god kvalitet. Det var ett tag sedan inlägget, så du har säkert hunnit köpa sadel vid det här laget, men bättre sent än aldrig... Nej då och tack så mycket för svaret!! Tänkte faktiskt fixa mandolinen i övrigt JUST DENNA kommande helg. Skrev ett mail till GMF, men de kunde inte svara annat än på telefon. Så dit ringer jag nästa vecka. Gör allt i övrigt på mandolinen klart först och avslutar med att sätta på den lilla staven upptill sedan. Frakten var ju lite hög relativt sett för en så billig artikel, så jag kanske köper sadeln i närmaste butik istället. Om nu Jam har sådan till mandolin... TUSQ verkar ju lovande. Huvudsaken är att jag får tag på en som passar i bredd och så. :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.