Jump to content
Annons

problem med refills etc


monologik

Recommended Posts

tjena! skriver mitt första inlägg här nu....

har precis börjat känna lite på reason 4,

när jag laddat hem refills och öppnar dom så står det bara

partition A

partition B

partition C

etc etc,, väl inne i dessa är dom tomma.

har provat att öppna dom genom alla syntar och dylikt men det är tomt överallt.

refillsen e ju på typ 500mb så tomma borde dom ju ijnte vara...

har en mac g5 om det förklarar något,

tacksam för svar, (ps, bespara mig alla dumförklaringar, jag är nybörjare på det här och skäms inte för det...)

mvh marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du försökt öppna dom via reason?

gå ner i racket, högerklicka och välj browse by patches..

annars kan du ta det i menyn med.. brevid window tror jag det är.. har inte reason framför mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittar tyvärr inte vad du menar...

(tack för det snabba svaret)

svårt att högerklicka på en mac.. kollade uppe i menyn med, inget som heter nånting med browse by patches...

har sökt lite på forumet och det verkar som jag e den enda med detta problem..

vilken synth eller sampler öppnar man normalt sett ett refill med?

hur gör man när man gör allt rätt?

mvh marcus

Redigerat av monologik
Link to comment
Dela på andra sajter

partition A

partition B

partition C

etc etc,, väl inne i dessa är dom tomma.

Ehm, vad är det för Refills du laddat hem? 🙂

Det du beskriver är mappstrukturen på en AKAI-skiva. Antagligen har någon konverterat en samplingsplatta i AKAI-formatet till en Refill med hjälp av t ex Reload.

Patcharna, som därmed är enbart samplingar, borde du hitta med NNXT. Antingen laddar du en .sxt eller så mappar du upp wav-filer själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att högerklicka på en mac..
Håll ner Ctrl när du klickar? Använd en tvåknapps mus?

Själv lägger jag ett finger på trackpad för vänsterklick, och två fingrar på trackpad för högerklick. 🙂

kollade uppe i menyn med, inget som heter nånting med browse by patches...
I Reason 4 heter funktionen numera Create Instrument eller Create Effect.
Link to comment
Dela på andra sajter

ok. tack för alla tipsen!

Det verkar ha varit någe skumt med dom filerna för andra refills har funkat...

Kanske inte så konstigt egentligen, gratis refills kan ju egentligen vem som helst knåpa ihop med lite kunskap och då kan det ju gå hur som helst... Dyrt går oftast hand i hand med bra...

mvh marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Storleken på refillen tyder på att den innehåller samplingar.

Om de inte är mappade till zoner och sparade som ett NNXT-instrument utan fortfarande ligger som t ex wav:ar så kommer du inte kunna öppna dem som ett instrument. Det är antagligen därför det ser ut som refillen är tom.

Skapa en tom NNXT, öppna editorn, klicka på "Load sample" och se om du hittar nåt innehåll i refillen den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa en tom NNXT, öppna editorn, klicka på "Load sample" och se om du hittar nåt innehåll i refillen den vägen.

assar, du löste problemet! Tack som satan....

ser nu att linus var inne på samma spår, men jag som amatör kunde inte förstå hur man mappar själv....

Hur som helst så lät det ganksa dåligt om refillsen, men nu vet jag iaf hur man gör!

så tack än en gång för expertisen 😉

mvh marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Storleken på refillen tyder på att den innehåller samplingar.

Om de inte är mappade till zoner och sparade som ett NNXT-instrument utan fortfarande ligger som t ex wav:ar så kommer du inte kunna öppna dem som ett instrument. Det är antagligen därför det ser ut som refillen är tom.

Skapa en tom NNXT, öppna editorn, klicka på "Load sample" och se om du hittar nåt innehåll i refillen den vägen.

Hur skapar jag en tom sampler? Varje gång jag öppnar ett nytt instrument är där redan en patch, men kan jag ta bort patchen helt så att den är tom på ljud? Hur gör jag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skapar jag en tom sampler? Varje gång jag öppnar ett nytt instrument är där redan en patch, men kan jag ta bort patchen helt så att den är tom på ljud? Hur gör jag då?

I Edit -> Preferences kan du ställa in om instrumenten ska skapas med en default "start-patch" eller tomt.

Annars kan du högerklicka på instrumentet och välja "Initialize patch".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skapar jag en tom sampler? Varje gång jag öppnar ett nytt instrument är där redan en patch, men kan jag ta bort patchen helt så att den är tom på ljud? Hur gör jag då?

I Edit -> Preferences kan du ställa in om instrumenten ska skapas med en default "start-patch" eller tomt.

Annars kan du högerklicka på instrumentet och välja "Initialize patch".

Tack för dessa eminenta och lättfattliga tips! Tänk om hela livet vore så enkelt. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...