Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har inhandlat följande:

StudioProjects B3 (kondensatormik) + VTB-1 Project Pak (pream)

Ljudkortet jag har nu är ett väldigt dåligt Soundblaster som såklart ska blockera kvaliten =) Det jag nu letar efter är alltså ett nytt ljudkort i prisklassen upp till 1000-2000 kr...

Problemet är som följande:

Ljudkorten jag har kollat på (PCI eller USB) har endast (HÖGER, VÄNSTER) ingångar till studiomonitorer och dessutom ingen simpel 3,5 mm ingång till hörlurar... Jag har simpla högtalare som är kopplad till en förstärkare... Därifrån går HÖGER och VÄNSTER kablarna ihop till en simpel 3,5mm kabel som sedan går in i den klassiska orginala ingången på mitt nuvarande ljudkort... Det går alltså inte att koppla in mina högtalare/hörlurar i de nya ljudkorten jag har kollat på (ex. ES JULI@ osv) eftersom de finns inga (klassiska usla ingångar) utan det passar helt enkelt inte... Har pratat med lite support och de råder mig att köpa en Hörlursförstärkare, så jag ska kunna spela in med mina hörlurar... Men hur ska jag göra med mina högtalare där de flesta ljudkorten har (höger, vänster) ingångar direkt i ljudkortet medans mina högtalare går via en förstärkare och går ihop i en simpel 3,5 mm kabel....

Jag behöver alltså:

Ett ljudkort (PCI/USB) Som har utgång till SIMPEL 3,5 mm kabel till både Hörlurar och Högtalare (2 utgångar dvs) annars något förslag på sladdar så man kan koppla om så allt passar.... Ge mig gärna några exempel på ljudkort som är bra att använda, kanske nån här som har liknande grejer, hur gick ni till väga med erat ljudkort? hjälp mig med förslag 🙁

Min studio är fulländat efter detta, ska bara bygga ett litet bås i hörnet 😄

Tack på förhand!

Annons
Postat

Ett Emu 0404 (usb) kanske skulle kunna matcha dina behov. Bra ljudkort för en billig peng.

//Fredrik Sonefors

Postat

Ja det verkar vara en väldigt bra lösning på problemet... Men jag tar gärna emot fler åsikter 🙁

Tack för ditt svar fredrik (:

Postat

hehe jag har glömt en väldigt viktig detalj i min tråd, för det första, det krävs igentligen endast En utgång till hörlurar/högtalare (3,5mm) men däremot vill jag ha en 3,5mm ingång till micken också, eftersom följande:

Mic - Pream...

Pream - Ljudkort (3.5mm)

Så då letar jag altså efter ett ljudkort med 2 simpla 3.5mm utgångar ( en till mick, en till hörlurar/högtalare) PSI / USB, gärna med ganska hög inspelnings radie (192 khz) (:

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hehe jag har glömt en väldigt viktig detalj i min tråd, för det första, det krävs igentligen endast En utgång till hörlurar/högtalare (3,5mm) men däremot vill jag ha en 3,5mm ingång till micken också, eftersom följande:

Mic - Pream...

Pream - Ljudkort (3.5mm)

Så då letar jag altså efter ett ljudkort med 2 simpla 3.5mm utgångar ( en till mick, en till hörlurar/högtalare) PSI / USB, gärna med ganska hög inspelnings radie (192 khz) (:

http://www.blocket.se/vi/14769770.htm?ca=15_s

Pro tools ingår i köpet.

192khz kan du lugna dig med. Drar dubbel cpu kraft och disk. De flesta kör på 44.1kHz och 24 bitar inspelning. Dina produktioner kommer att bli 44.1kHz i slutändan.

Man kan använda omvandlare mellan olika anslutningar på ljudkorten så strunta i vad det är för fysisk anslutning på ljudkortet.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.