Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller precis på med de sista finjusteringarna i min Cubase 4-bok och behöver få en sak bekräftad. I version SL3 står det fel i manualen vad det gäller att mäta ingångssignalen in i Cubase, när man ska spela in. Nu undrar jag om samma fel finns för version Studio 4.

Enligt manualen ska man högerklicka i mixern och sedan välja "Global Meter Settings" och sedan "Input Meter". I SL3 finns inte denna meny och man ska istället bara klicka på Monitor-knappen för att se insignalens styrka.

Är det likadant i Studio 4, dvs att man bara ska klicka på Monitor-knappen för det spår man vill spela in?

Finns menyn Global Meter Settings - Input Meter över huvud taget om ni högerklickar i mixern?

Tack på förhand.

Jax

Annons
Postat

Mig veterligen kan man inte hantera nivå på insignaler i studioversionen. Det får man sköta med ljudkortet eller på annat sätt.

Postat
Mig veterligen kan man inte hantera nivå på insignaler i studioversionen. Det får man sköta med ljudkortet eller på annat sätt.

Du har helt rätt. Man måste ställa in signalstyrkan före eller via ljudkortet (gain). Däremot mäter man signalstyrkan med Monitorknappen i Studio 4.

Det är alltså fel i manualen för Studio 4. Gött att jag har rätt i boken 🙁

Tack för hjälpen.

Jax

Postat
Däremot mäter man signalstyrkan med Monitorknappen i Studio 4.

Hur menar du?

Om jag aktiverar monitorknappen så ändras fortfarande "volymstapeln" i takt med att jag drar i volymregeln, även om jag inte påverkar insignalen.

Postat
Däremot mäter man signalstyrkan med Monitorknappen i Studio 4.

Hur menar du?

Om jag aktiverar monitorknappen så ändras fortfarande "volymstapeln" i takt med att jag drar i volymregeln, även om jag inte påverkar insignalen.

Enligt Steinbergs egna rätting av manualen ska det räcka med att klicka på Monitor-knappen, men detta verkar vara Post Fader, som du själv säger.

Enligt diskussioner på Steinbergs eget forum kanske du måste ha inspelningen aktiverad på spåret, alltså Rec-knappen ska lysa för att det ska bli Pre Fader. Det kan också vara som så att du måste ha spåret markerat. Jag vet inte för jag kan inte testa själv. Om du har volymreglaget på 0db borde i och för sig mätningen funka rimligt bra i alla fall.

Det är dock lite knepigt om du har stereospår för där verkar det som om inställningarna för Pan påverkar signalmätningen.

Här är en diskussion på Steinbergs forum

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...ce7bc1c61c9f058

Postat (redigerat)
Enligt diskussioner på Steinbergs eget forum kanske du måste ha inspelningen aktiverad på spåret, alltså Rec-knappen ska lysa för att det ska bli Pre Fader. Det kan också vara som så att du måste ha spåret markerat.

Testade allt det igår kväll, gjorde ingen skillnad.

Jag kan helt enkelt inte hitta varken nån mätning av eller möjlighet att påverka volymen på insignalen i Cubase Studio 4.

Ska kolla länken ...

EDIT:

Kollade länken. Det är en diskussion från början av 2007 och rör inte Studio 4.

Redigerat av Assar
Postat

EDIT:

Kollade länken. Det är en diskussion från början av 2007 och rör inte Studio 4.

Men problematiken i SL3 och Studio 4 är exakt densamma.

Det finns ingen aledning att påverka insignalen i Cubase. Däremot vill man naturligtvis mäta den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.