Jump to content
Annons

Optimera Cubase SX2 med Creative Audigy 2 ZX


davve00

Recommended Posts

Hej, har jusst fått nytt ljudkort, Audigy 2 ZX, men det känns som man missat mycket med drivrutiner och sådant. Jag vet inte om det är riktigt optimerat å så..

Skulle behöva lite hjälp av folk som har erfarenhet av Audigy 2 kort och ASIO drivisar..

1.

I device setup / VST Multitrack kan jag välja följande Asio drivers:

Asio Directx Full duplex

Asio Multimedia

Creative Asio

SB Audigy 2 ZS ASIO 24/96 [a400]

SB Audigy 2 ZS ASIO [a400]

Vad är det för skillnad på dessa?

2.

Kan någon förklara fliken device setup / VST system link? Vad är detta, skicka ta emot Asio data?

3.

Vad innebär det att man kan ställa in Latency i Creative Asio Control Panel? Latency vet jag ju vad det är, men det är väll hårdvaru specifikt och inte mjukvaran?

System:

P4 3.2 HT / 1024 ram

Audigy 2 ZS inte pro eller platinum, med Driver version: 1. 84. 20

snälla alla tips är välkommna! .dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ingen aning. Testa vilken som ger bäst resultat...

Det borde troligen vara Audigy ASIO som är bäst.

2. VST System Link är en metod att koppla ihop två datorer och är inget att fundera över om man bara har en...

3. Visst beror det på hårdvaran, men även drivrutiner och allt annat. Om du ställer in för låg latency så blir det för tufft för datorn att hantera - och då börjar ljudet hacka och konstra sig - men samtidigt vill man ha låg latency för att det ska kännas rätt när man spelar in sin mididata - så att ljudet kommer samtidigt som man spelar... Det är en kompromiss man får göra. Många spår innebär ofta att man måste öka latency för att datorn ska orka med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes och Naked! Det förklarar en hel del.

Nya frågor:

4. sample rates

Kan någon förklara meningen med 24/96? Jag hör ingen skillnad på tex vst pluggar i 96k samplerates. ända skillnaden är det tar mer dator och blir massa extrernal sync problem. brukar köra i 48... vad tycker ni är optimalt? (för övrigt är ju inte Audigy 2 något drömkort för en musiker)

5. Erfarenheter av KX drivisar för Audigy2 och cubase? Mycket bättre än creatives, eller bara fet buggiga? körde dem på ett SB Live för något år sen, men nu vet jag inte om jag vågar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med hög upplösning! 24-bit eller 32-bit FP är det man helst ska använda, eftersom man då inte behöver vara riktigt lika kinkig som vid 16-bitsinspelningar med att ligga nära 0dB vid inspelning...

Samplingsfrekvensen märks inte av på samma sätt, så där kan man lika gärna köra med 44.1kHz. Att gå upp på 96kHz ger ingen dramatisk skilnad... Att däremot köra 24-bit i stället för 16-bit gör rejäl skillnad, så det är absolut lönt att gå upp där.

Audigy2 har väl egna ASIO-drivers? I så fall finns det ingen anledning att försöka köra med KX-drivers, eftersom de kom till för att det inte fanns några ASIO-drivers till Live-korten (om jag kommer ihåg rätt...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...