Jump to content
Annons

Emu 0404 USB


Retur

Recommended Posts

Tja. Ser att några av er ställt frågor om detta kort tidigare men jag har en fråga som jag bara inte finner svar på.

Jag har nyligen inhandlat ett EMU-0404 USB kort. Några dagar fungerade det finfint men nu, samtidigt som jag springer på problem med min dators övriga prestanda drabbas jag ibland av en helt sanslös dist ifrån ljudkortet. Det sprakar och har sig samtidigt som det distar i några sekunder, sen blir det tyst (under spelande låt i cubase eller i Mediaplayer) i en halvsekund och vips så är ljudet kanon igen.. Jag harmärkt att detta i första hand är när jag belastar grafikmotorn hårt genom att ex. flytta fönster osv men det störande är att felet inträffar såväl under inspelning av musik i cubase som under mp3lyssning i Mediaplayer. Självklart har jag den senaste uppdateringen på drivisarna och så där men det jag är rädd för är att min dator inte riktigt pallar trycket.. Jag sitter på en 3,6:a Pentium 4:a med en Gb i ram och totalt 610Gb i Hd.

Någon som varit med om något liknande eller har en lösning på mitt problem?

Tacksam för alla typer av svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske hittar ett svar på det inoficiella Emu forumet, 0404 usb2.0:

http://www.productionforums.com/viewforum.php?f=110

Har för mig jag läst där att man inte kan använda t.ex cubase och mediaplayer samtidigt.

Tror att man måste stänga av kortet först, sedan slå på igen om man vill byta uppspelningskälla.

Jag är lite osäker, så kolla forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ, här gick det undan. Jag har insett att jag bör starta om kortet när jag byter uppspelningskälla, det är inga problem. Jag gör alltså inte dessa två saker samtidigt men trots detta får jag massa konstiga signaler här.

Tweakat windows? hmm.. Ska kolla siten musicxp och se om jag blir klokare den vägen. Att jag skulle ha "fel" moderkort/grafikkort låter konstigt, allt fungerade 100% med mitt gamla (interna) ljudkort, dessutom har jag inte sett någonstans att just detta kortet (emukortet) inte skulle funka bra med vissa grafikkort osv så det låter långsökt (hoppas jag)

På Den siten som Magpie tipsar om hittar jag ingen information om något liknande problem.

Nu avinstallerade jag hela kortet och installerade om det från scratch men problemet kvarstår. Att det inte var på detta viset de första dagarna utan har kommit nu efter 5 dagars användande är jävligt konstigt. Kan jag hoppas på att nåt händer om jag ominstallerar xp kanske? 😆

Jag börjar få panik här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag skulle ha "fel" moderkort/grafikkort låter konstigt, allt fungerade 100% med mitt gamla (interna) ljudkort, dessutom har jag inte sett någonstans att just detta kortet (emukortet) inte skulle funka bra med vissa grafikkort osv så det låter långsökt (hoppas jag)

Detta är tyvärr ett vanligt problem. Sök i forumet på chipset, moderkort eller grafikkort och läs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

Jodå, det där har jag varit med om och då med olika ljudkort, moderkort etc. Visserligen kan det vara ett hårdvarufel men jag tror mer på att det är windows som spökar. Blir ungefär som att allt ljud samlas ihop in någon slags cache och när den är full så brakar det ihop.

Det finns en lösning på problemet men tyvärr kommer jag inte ihåg vad... schysst inlägg va:) Vad jag dock kommer ihåg så var det att jag installerade om windows och då gick det finfint igen. Nu har jag inte provat med just ett sådant kort som du har men som sagt så är jag inte alls säker på att det är kortet som spökar.

Uppgradera så många drivrutiner du kan till alla möjliga hårdvaror på datorn, grafik, nätverk, ljud etc är tyvärr mitt enda tips förutom ominstallation då men ta då för tusan backup på allt viktigt:)

Jortz

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har insett att jag typ inte har någon USB2 port....

Kan man typ installera en USB2port eller är det bara att byta dator som gäller då?

Jag har insett att när jag sänker latencyn (från 2) till 6-7 så fungerar det i princip klockrent. När jag dessutom ställer in ASIO i cubase till att köra på 44.100Khz och 16bit så är knastret och oljudet helt borta.

Jag har kollat mina iRQer och där finns det ingen konflikt någonstans. Självklart är windows nerskalat efter musicxp siten och allt annat i datorn funkar bra (sånär som på min processorfläkt men det är ett annat problem).

Nu är frågan då: Hur mycket förlorar jag EGENTLIGEN på att köra 16bitsljud i 44.100? Är det värt att fundera på nya lösningar (ex nytt moderkort för stöd av USB2) eller ska jag nöja mig med prestandan jag har på kortet nu?

Datorn är till för musik och jag kör Cubase SX 2 med en hel drös vstpluggar, instrument och så vidare. Sång spelas in via en monokanal och jag använder ett midikeyboard för komposition. Jag har ett egentligt behov av att ex kunna köra 32bitars ljudo in/ut?

En till konstig sak är att "USBspeed" i själva aplikationen som kommer med kortet visar: "Usbspeed: 2.0" Det ska inte kunna stämma enligt mina IRQ:er. jaja

Sjukt många tack till alla som engagerat sig, jag är inte helt nöjd med hur det funkar med kortet ännu så alla tips är uppskattade! TJA

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade i ljudkorets kontrollpanel, där var det inställt på 44,1 kHz och 24 bitar. Provade ändra till 48 kHz och det fungerade också. Men som sagt jag har inte ett Emu 0404. Men jag vet förut var det snack om att USB 1.1 skulle vara bättre än 2.0 för musikbruk. Sök lite så hittar du säkert ett par trådar om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...