Sonefors Postat 24 december 2007 Postat 24 december 2007 (redigerat) Inom en snar framtid gÄr jag över till Mac och Logic och leter efter ett "professionellt" ljudkort. Men valen kÀnns fÄ. Har tittat pÄ Apogee Duet och lÀst all info jag hittat om detta kort. Kortet verkar lysande, men jag saknar vissa saker och har fortfarande lite frÄgor. * Kan jag ensluta en extern enkanals preamp till detta kort? * Hur mycket ska jag tÀnka pÄ att kortet har obalanserade utgÄngar? Vissa har sagt att det spelar mindre roll och vad jag lÀst mig till sÄ ska det inte ha nÄgon betydelse nÀr man anvÀnder korta kablar. StÀmmer detta? * Om jag vill koppla in en LP spelare --> FörstÀrkare --> Apogee Duets instrument ingÄgar. Fungerar detta? Eller gÄr det pÄ nÄgot annat sÀtt att fÄ en L/R in? Om inte. Vad har jag för alternativa ljudkort för att fÄ detta att fungera + samma kvalitativa omvandling som detta kort erbjuder. Jag behöver alltsÄ ett interface med 1 mic preamp, 2 balanserad ingÄngar (L och R för att koppla in en LP/rullbandare via förstÀrkare in i ljukortet), 2 balanserade utgÄngar för mina monitorer, 1 hörlursutgÄng. Ge mig gÀrna lite alternativ. Mvh Sonefors Redigerat 24 december 2007 av Sonefors
drloop (oregistrerad) Postat 24 december 2007 Postat 24 december 2007 (redigerat) Ja du kan ha en preamp till Duett. Vad skall du ha för preamp till Duetten? För att koppla in en skivspelare sĂ„ mĂ„ste du ha en RIAA förstĂ€rkning innan ljudkortet. Finns att köpa frĂ„n nĂ„gra hundralappar. http://www.kjell.com/?item=39270&path= Eller http://www.svalander.se/vinyl/riaa.htm PĂ„ frĂ„gan om obalanserat spelar roll sĂ„ svaret ja om du fĂ„r problem... đ Annars njae, vad skall du koppla in kortet till. Har du balanserade ingĂ„ngar? Har du rĂ„d met ett Duett Ă€r det nog ett av de allra bĂ€sta korten du kan köpa för 5 000:- Annars har du vĂ€l : RME MOTU kort kanske... Eller ett enklare kort med digitala in och en separat high end AD... GOD JUL! Redigerat 24 december 2007 av drloop
Sonefors Postat 24 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 december 2007 (redigerat) Ja du kan ha en preamp till Duett. Vad skall du ha för preamp till Duetten? För att koppla in en skivspelare sĂ„ mĂ„ste du ha en RIAA förstĂ€rkning innan ljudkortet. Finns att köpa frĂ„n nĂ„gra hundralappar. http://www.kjell.com/?item=39270&path= Eller http://www.svalander.se/vinyl/riaa.htm PĂ„ frĂ„gan om obalanserat spelar roll sĂ„ svaret ja om du fĂ„r problem... đ Annars njae, vad skall du koppla in kortet till. Har du balanserade ingĂ„ngar? Har du rĂ„d met ett Duett Ă€r det nog ett av de allra bĂ€sta korten du kan köpa för 5 000:- Annars har du vĂ€l : RME MOTU kort kanske... Eller ett enklare kort med digitala in och en separat high end AD... GOD JUL! Tack för inlĂ€gget drloop. Jag kommer ju att klara mig pĂ„ Duets preamps till att börja med, men jag vill att möjligheten att koppla in en extern preamp ska finnas. LĂ€ste Ă€ven pĂ„ Gearslutz att det fungerade. Man valde bara line in sĂ„ kopplade man bort Duets preamp đł Att jag behöver RIAA försĂ€rkning vet jag. Men frĂ„gan Ă€r om det Ă€r möjligt att koppla in i kortets instrument eller mic ingĂ„ngar? AlltsĂ„ att anvĂ€nda dom som L/R. GOD JUL đ Mvh Sonefors Redigerat 24 december 2007 av Sonefors
Sonefors Postat 24 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 december 2007 (redigerat) đł Redigerat 24 december 2007 av Sonefors
Krokodilen Postat 24 december 2007 Postat 24 december 2007 EMU har bÄde RIAA och mic preamp i sina kort.
Sonefors Postat 24 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 december 2007 EMU har bĂ„de RIAA och mic preamp i sina kort. Jo, jag har ett E-mu 1820 nu, som jag haft i 1,5 Ă„r och jag Ă€lskar det kortet. Och innan jag skrev denna trĂ„d tĂ€nkte jag skriva en annan trĂ„d om min ilska över att E-mu 1616M inte fungerar till mac đł Annars hade jag köpt det kortet utan att tveka en sekund. Mvh Fredrik S
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.