Jump to content
Annons

Råd om ljudkort


superflyguy

Recommended Posts

Tja!

Jag håller på och letar delar till min nya dator, och söker råd om vilket ljudkort jag ska välja.

Utöver vanligt datoranvändande ska jag främst ägna mig åt att producera musik. Jag kommer definitivt att använda Reason och andra mjukvaruprogram. Jag har ett MIDI keyboard som jag vill kunna använda, och jag vill också kunna koppla in en mick för inspelning av sång. (För närvarnade är det inte aktuellt för mig att koppla in eller micka upp hårdvaruinstrument, men om det påverkar valet av ljudkort, så vill jag att möjligheten ska finnas.)

För övrigt så kommer jag att ha datorn som en mediacentral, främst till att lyssna på musik (viktigt!), och att titta på film (mindre viktigt!). (Förutom högtalarna till datorn, vill jag koppla datorn till en förstärkare och sedan vidare ut till högtalarna i vardagsrummet.) Spela spel gör jag inte, och bryr mig inte om eventuell funktionalitet som riktar sig enbart mot den målgruppen.

Det viktigaste kriteriet för mig är alltså ett ljudkort som är lämpligt och ämnat för professionellt musikskapande, och som står sig i konkurrensen i några år.

Era råd emottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer. RME gör mycket bra ljudkort och stabila drivrutiner.

Om du behöver micpreamp i ljudkortet så kan Fireface 400 eller Fireface 800 vara lämpliga alternativ också.

Även MOTU och Echo gör mycket bra ljudkort.

Sedan beror det på budgeten också förstås... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag lånar tråden lite eftersom jag precis tänkte skapa en nästan exakt likadan. Hoppas det är OK superflyguy!

Om man säger ett ljudkort under tusenlappen, vilket gäller då??

Gärna alternativ till m-delta audiophile 2496 som känns lite "outdated", eller kanske har fel? (Tänkte b.la på att det fortfarande inte finns drivisar till Vista)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag lånar tråden lite eftersom jag precis tänkte skapa en nästan exakt likadan. Hoppas det är OK superflyguy!

Om man säger ett ljudkort under tusenlappen, vilket gäller då??

Gärna alternativ till m-delta audiophile 2496 som känns lite "outdated", eller kanske har fel? (Tänkte b.la på att det fortfarande inte finns drivisar till Vista)!

Välkommen in i tråden! Håll mig gärna uppdaterad om vad du kommer fram till!

M-Delta 2496 har jag hört folk på andra forum snacka sig varma om. Jag har även fått det kortet som köpråd, dock utan motivering. Är dock - som du - lite skeptisk mot ett kort som har flera år på nacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)

Jag köpte ett begagnat EMU-1820 och jag är riktigt nöjd med det funkar fint för mig och kostar inte så mkt och Patchmixern funkar kanoners och man får men lite mjukvarusynth i paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...