Jump to content
Annons

Ljudkortets betydelse


superflyguy

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett par nybörjarfrågor angående ljudkort:

1. Spelar ljudkortets prestanda någon roll för kvaliteten på inspelningen/avspelningen av mp3/wav filer etc?

2. Eller har ljudkortets kvalitet och prestanda bara betydelse för ljud som skapas genom datorn, t.ex. när man använder MIDI filer och spelar spel?

3. När man använder ett musikprogram där ljuden är samplade från riktiga instrument, får man då bättre kvalitet på ljudet ju bättre ljudkort man har, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så du menar alltså att musik som jag köper digitalt på nätet och bränner ner på CD, kommer att låta bättre när jag spelar upp CD'n på min stereo, om jag köper ett bättre ljudkort?

Nej, bränningen sker digitalt i brännaren. Ljudet passerar inte ljudkortet när du t.ex bränner med Nero, Windows Media Player, I-Tunes etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Alltid

2. Alltid

3. Alltid, men många samplingar är typ 16/44 och då handlar det mer om att ljudkortet pallar belastningar från flera ljudkällor i t ex en DAW på din dator.

Glöm inte bort att ljudkort kommer och går. Det viktigaste är musiken du vill skapa och spela in. Ljudkort är fråga 3B.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Spelar ljudkortets prestanda någon roll för kvaliteten på inspelningen/avspelningen av mp3/wav filer etc?

Det har betydelse för både inspelning och avspelning, men det som ofta är mest kritiskt är inspelning, eftersom det ju påverkar vad andra hör också. Uppspelningen påverkar bara vad du själv hör - och påverkar därför indirekt hur du ställer in ljudet, men det är kanske en annan fråga... 😱

2. Eller har ljudkortets kvalitet och prestanda bara betydelse för ljud som skapas genom datorn, t.ex. när man använder MIDI filer och spelar spel?

Ljud som skapas i datorn spelas upp genom ljudkortet och det har då samma påverkan som alltid annars, medan ljudkortet inte är inblandat alls i själva skapandet av ljudet, så en ljudfil som genereras internt kommer att låta likadant genom bättre ljudkort, oavsett vilket ljudkort du använder i den datorn där det genereras (förutom då den indirekta påverkan, som jag nämnde tidigare).

3. När man använder ett musikprogram där ljuden är samplade från riktiga instrument, får man då bättre kvalitet på ljudet ju bättre ljudkort man har, eller spelar det ingen roll?

Du får bättre ljudkvalitet på lyssningen, men om du gör en intern mixdown, så är ljudkortet inte inblandat, utan även här blir det exakt samma resultat oavsett vilket ljudkort du har - förutom att du kanske ställer in ljudet olika beroende på bättre eller sämre lyssning, som jag skrev i svaren på de båda andra frågorna...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...