Jump to content
Annons

Trumspår med olika volymer.....Automatisera?


mowcheeba

Recommended Posts

Har skapat ett trumspår med komp från Addictive drums på vers och komp från ReDrum på refräng men ljudnivåerna är inte lika. Hur får jag dem lika volymstarka? Har för mig att automatisering är svaret på min fråga men är inte säker. Hur automatiserar man i PT 7.3?

Skulle uppskatta lite hjälp.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har skapat ett trumspår med komp från Addictive drums på vers och komp från ReDrum på refräng men ljudnivåerna är inte lika. Hur får jag dem lika volymstarka? Har för mig att automatisering är svaret på min fråga men är inte säker. Hur automatiserar man i PT 7.3?

Skulle uppskatta lite hjälp.....

Kan du inte lägga dem på olika kanaler? Det vore kanske enklast, då kan du processa dem olika också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skapat ett trumspår med komp från Addictive drums på vers och komp från ReDrum på refräng men ljudnivåerna är inte lika. Hur får jag dem lika volymstarka? Har för mig att automatisering är svaret på min fråga men är inte säker. Hur automatiserar man i PT 7.3?

Skulle uppskatta lite hjälp.....

Kan du inte lägga dem på olika kanaler? Det vore kanske enklast, då kan du processa dem olika också.

Skulle kunna funka, antar att man bara duplicerar trumspåret och sen raderar trummorna på verserna så man har vers och refräng på olika kanaler.

Men är ändå nyfiken hur man kan jobba med volymer. Tex har jag ett trumparti som jag skulle vilja "lägga ner" i volym för att sedan bygga upp dynamiken med hjälp av en stegvis volymhöjning.

Har sångspår och gitarrspår som skiftar i volym då olika tagningar har skett vid olika tillfällen, hur processar man ett spår så att volymen blir lika rakt igenom låten?

Vill även hålla nere antal kanaler....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skapat ett trumspår med komp från Addictive drums på vers och komp från ReDrum på refräng men ljudnivåerna är inte lika. Hur får jag dem lika volymstarka? Har för mig att automatisering är svaret på min fråga men är inte säker. Hur automatiserar man i PT 7.3?

Skulle uppskatta lite hjälp.....

Kan du inte lägga dem på olika kanaler? Det vore kanske enklast, då kan du processa dem olika också.

Skulle kunna funka, antar att man bara duplicerar trumspåret och sen raderar trummorna på verserna så man har vers och refräng på olika kanaler.

Men är ändå nyfiken hur man kan jobba med volymer. Tex har jag ett trumparti som jag skulle vilja "lägga ner" i volym för att sedan bygga upp dynamiken med hjälp av en stegvis volymhöjning.

Har sångspår och gitarrspår som skiftar i volym då olika tagningar har skett vid olika tillfällen, hur processar man ett spår så att volymen blir lika rakt igenom låten?

Vill även hålla nere antal kanaler....

Ja automatisering är ju en lösning på flera av de sakerna du beskriver. Kan dock inte ProTools.

Men jag antar att detta står väl beskrivet i PT-manualen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Automatisera volymen på ett spår är enkelt:

- Befinn dig i editfönstret

- I infofältet för de olika spåren, längst till vänster, så klickar du på fält där det förmodligen står waveform(detta fält ligger precis under R, S o M-knapparna).

- Bocka för volume.

- Tryck F10 för att aktivera pennverktyget. tryck F10 fler gånger för att välja vad för sorts automation som ska göras.

- Rita din volymåkning i själva spåret.

Lycka till

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

lyckades du få till det??

mvh

svante

Tack för dina svar såg det precis. Bevakningsmailet kom lite sent så jag har inte sett ditt förra inlägg förrän nu.

Ska testa det så fort jag får tid att dra igång PT.

Funkar det du säger även på två monospår? Eller måste man sitta och rita volymen två gånger? Tänkte att det kan bli svårt att få dem lika.

Hör av mig när jag testat.

MvH Paul

Link to comment
Dela på andra sajter

lyckades du få till det??

mvh

svante

Tack för dina svar såg det precis. Bevakningsmailet kom lite sent så jag har inte sett ditt förra inlägg förrän nu.

Ska testa det så fort jag får tid att dra igång PT.

Funkar det du säger även på två monospår? Eller måste man sitta och rita volymen två gånger? Tänkte att det kan bli svårt att få dem lika.

Hör av mig när jag testat.

MvH Paul

du kan ju alltod kopierar automatiseringen från ett spår till ett annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...