Jump to content
Annons

Måste man ha drivrutiner till midikeyboard?


hecyhook

Recommended Posts

Har en MacBook Pro som jag kör Max OS X på.

Har nu köpt en Miditech Midistart-2 och det jag undrar nu är ifall jag behöver drivrutiner till den för att kunna "få in den" och använda den i Logic 8???

midikeyboarduppe22at6.jpg

Det fanns inga drivrutiner med till mac på cd-romen som medföljde (bara till pc), så jag kollade på deras hemsida och där står det såhär om drivrutinerna till mac:

miditech universal DRIVERS for MAC G4/G5:

> not supporting Intel-Mac <

http://www.miditech.de/links.htm

Eftersom jag har en Intel-Mac så fungerar ju inte dessa drivrutiner... alltså finns det inga drivrutiner till min MacBook Pro uppfattar jag det som... Behöver jag ha det?

Jag börjar misstänka (om det inte är så att jag behöver ha drivrutiner) att det är jag som gör något fel i logic!!!

Att jag måste göra någon inställning / öppna någon port eller vadsomhelst!!!

1.Jag kopplar in midikeyboarden via USB:n

2.Startar logic och väljer nytt audio track (input 1 ??? )

3.Trycker på "R" så att den blir röd

4.Väljer tex. en "drum" effekt från "library"

5.Tar jag nu fram skärmklaviaturen så registrerar den nedslagen jag gör på den

Gör jag samma sak, fast väljer "Software instrument" som nytt spår istället för audio så hör jag tillochmed ljudet när jag gör nedslag på skärmklaviaturen...

Vart kommer midikeyboarden in i bilden? Ska logic hitta den automatsiskt eller måste jag på nåt sätt berätta att den ska använda sig av den istället för skärmklaviaturen????

Jag måste ha missat något....!!! Eller måste jag söka reda på den på något annat sätt i Mac OS X?

Tacksam för hjälp!

Redigerat av hecyhook
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ZTF (oregistrerad)

Midiklaviiaturen måste finnas listad ( upptäckt ) av Macen. Det finns ett verktygsprogram där du ser Midi-interface. Titta i Verktygsprogram mappen. Programmet heter Ljud-/Midi-inställningar. / ZTF

Link to comment
Dela på andra sajter

Midiklaviiaturen måste finnas listad ( upptäckt ) av Macen. Det finns ett verktygsprogram där du ser Midi-interface. Titta i Verktygsprogram mappen. Programmet heter Ljud-/Midi-inställningar. / ZTF

Måste jag ha drivrutiner till den för att den ska kunna bli listad i Ljud-/Midi-inställningarna???

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

ZTF (oregistrerad)
Midiklaviiaturen måste finnas listad ( upptäckt ) av Macen. Det finns ett verktygsprogram där du ser Midi-interface. Titta i Verktygsprogram mappen. Programmet heter Ljud-/Midi-inställningar. / ZTF

Måste jag ha drivrutiner till den för att den ska kunna bli listad i Ljud-/Midi-inställningarna???

Tack för svaret!

jo så är det. Du måste ha drivers. Maila Midikeyboard tillverkaren och se om dom har nån betadriver kanske?

/ ZTF

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de övriga har skrivit: du måste ha drivrutiner. Modellen du har köpt har inte drivrutiner för Intel macar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack båda två för era snabba svar!!! :rolleyes:😄🙂

Har lämnat tillbaka det nu och beställt ett M-Audio KeyRig 49 istället.

Han ringde och kollade med hans leverantör och de sa att alla M-Audio stödjer Intel-Mac.

Så nu går jag och väntar tills på fredag och håller tummarna för att det kommer att fungera! 🙂

keyrig49.jpg

Redigerat av hecyhook
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...