Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Då jag mixar går jag alltid igenom alla inserts och kontrollerar att ingen plugg peakar. Då detta inte syns i mixerns masterkanal undrar jag om det inte finns någon automatisk funktion för att kontrollera detta? Efter en kort undersökning på webben visar det sig att ProTools har en "internal clipping detection" (6.4.0-), men finns något motsvarande för Steinbergs produkter?

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat
Hej

Då jag mixar går jag alltid igenom alla inserts och kontrollerar att ingen plugg peakar. Då detta inte syns i mixerns masterkanal undrar jag om det inte finns någon automatisk funktion för att kontrollera detta? Efter en kort undersökning på webben visar det sig att ProTools har en "internal clipping detection" (6.4.0-), men finns något motsvarande för Steinbergs produkter?

Det förhindrar inte att det klipper på mastern. Man mixar med bra nivåer, det är så man förhindrar klippning på mastern. Därför är det till exempel dumt att hålla på och normalisera filer när man mixar, eftersom när det summeras på masterbussen kommer det blinka rejält rött om allting ligger nära nollan på individuella kanaler. Så håll dina kanaler på bra relativa volymer. Jag brukar ha bastrumman eller trumpaketet som referens, jag håller det långt under klippning på trumbussen, om andra element i mixen ligger bra i förhållande till det så brukar det ligga långt ifrån rött på masterregeln. Det har att göra med att man lär sig mixa.

Postat
Det förhindrar inte att det klipper på mastern. Man mixar med bra nivåer, det är så man förhindrar klippning på mastern. Därför är det till exempel dumt att hålla på och normalisera filer när man mixar, eftersom när det summeras på masterbussen kommer det blinka rejält rött om allting ligger nära nollan på individuella kanaler. Så håll dina kanaler på bra relativa volymer. Jag brukar ha bastrumman eller trumpaketet som referens, jag håller det långt under klippning på trumbussen, om andra element i mixen ligger bra i förhållande till det så brukar det ligga långt ifrån rött på masterregeln. Det har att göra med att man lär sig mixa.

Du har nog missförstått min fråga. Jag menar inte överstyrning av summan av kanalerna, utan internt i varje plugg, vanligtvis eq eller annan insert.

Postat

Cubase jobbar med 32 bitar float, vilket även gällerna pluggarna. Du kan med andra ord skjuta på så mycket nivå du vill och generellt sett ska det inte vara något problem. Undantaget är distorsion, kompressorer och dylikt där ingångsnivån påverkar hur effekten låter och jobbar.

Protools jobbar däremot med ett fast bitdjup, vilket kort och gott innebär att en signal som är starkare än 0dB kommer att orsaka distorsion. En funktion i stil med "internal clipping detection" är därmed också riktigt smart i Protools medan den fyller ett betydligt mindre syfte i Cubase.

Postat
Undantaget är distorsion, kompressorer och dylikt där ingångsnivån påverkar hur effekten låter och jobbar.

Just. M a o fins ingen funktion för att kontrollera detta i Cubase, än att göra det "manuellt"..?

Vid närmare eftertanke förstår jag att Cubase/Nuendo inte kan kommunicera med pluggar såvida det inte fanns någon standard/något protokoll för att övervaka pluggar internt.

Man kan jämföra det med ett mixerbord, där syns det heller inte huruvida en extern "ljudprocessor" peakar eller inte...

Tack Majken för att du ledde in mig på rätt tankar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.