Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena, jag använder ett gammalt åbäke till keyboard för att spela in MIDI till Cubase SX 3, problemet är att den bara genererar signaler upp till ca 100 till velocity-kanalen (CC: Main Volume antar jag), så jag måste redigera det jag spelat in i efterhand för att ljudet ska få maximal dynamik...

Det är skitdrygt, visserligen går det att använda "Shift" under Track Parameters men den bara ökar velocityn... jag vill ju att omfånget ska vara 0-100 istället för 0-127, så att den ger max volym när jag skickar en signal med 100 från keyboarden (alltså 100 från keyboarden ska vara 127 i programmet...)

När jag trycker på en tangent händer följande

* Signalen skickas till Cubase och är i velocity range ca 30 - 100

* Cubase tror att alla MIDI-keyboards har en range 0 - 127

* Cubase spelar upp en ton som aldrig uppnår 127 eftersom jag inte kan slå hårdare på tangentbordet än att den avger 100

Jag vill att det ska fungera såhär

* Signalen skickas till Cubase och är i velocity range ca 30 - 100

* Cubase förstår att min MIDI-keyboard har en range 30 - 100

* Cubase spelar upp en ton som kan uppnå 127 även om min keyboard bara avger 100

Hoppas någon förstod det där! 😊

Redigerat av azoapes
Annons
Postat

Wie, jag har lyckats hitta en plugin som gör exakt det jag letar efter... men hur använder jag den? Jag är nybörjare på Cubase, har dock använt andra mjukvaror förut.

Såhär ser det ut:

gettogethermj9.th.png

Jag vill alltså att all MIDI ska gå genom den där "Velocity Curve SM", om det inte går att få all MIDI genom den vill jag ju iaf kunna köra (för exemplets skull) min "SimSynth VSTi" genom denna plugin.

Postat (redigerat)
Den borde du väl lägga in som en Insert-effekt på det aktuella midispåret...

Okej, hur får jag in den så att jag kan välja den i listan över insert/send-plugins? Just nu finns där bara de som är standard, alltså Track FX, Transformer, Compress osv.

Redigerat av azoapes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.