Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Hur gör man om man vill spela in en gitarr och exempelvis vill ha guitar rig pÄ frÄn början nÀr man spelar in? Det Àr inte lika kul att lÀgga pÄ effekter efterÄt! Jag har ett E-MU 1820 och Cubase SX2.

Tacksam för hjĂ€lp! 😉

Annons
Postat

Det ska bara vara att sÀtta in guitar rig som en insert pÄ den kanal du spelar in och köra, du mÄste sjÀlvklart ha en hyfsad dator med ett hyfsat ljudkort för att inte fÄ för mycket latency.

Postat

Vad menar du med att det inte Àr lika "kul"?

Det bÀsta tycker jag Àr att monitorlyssna genom Cubase. DÄ hör man, i realtid, hur insignalen lÄter efter att den har passerat kanalstrippen i Cubase (dvs. med all eq och inserts t.ex. GuitarRig). DÄ kommer du höra disten samtidigt som du spelar pÄ gitarren fastÀn du i sjÀlva verket bara spelar in den rena signalen frÄn gitarren.

Postat

Chris: Det viktiga Ă€r att jag fĂ„r förstĂ€rkarkĂ€nsla nĂ€r jag spelar in sĂ„ att jag inte bara fĂ„r ett vanligt, torrt elgitarr ljud! Sedan kan jag naturligtvis tycka att det Ă€r bra att kunna lĂ€gga pĂ„ saker efterĂ„t ocksĂ„! 😛 Hur monitorlyssnar man pĂ„ det sĂ€tt som du beskriver?

Postat
Chris: Det viktiga Ă€r att jag fĂ„r förstĂ€rkarkĂ€nsla nĂ€r jag spelar in sĂ„ att jag inte bara fĂ„r ett vanligt, torrt elgitarr ljud! Sedan kan jag naturligtvis tycka att det Ă€r bra att kunna lĂ€gga pĂ„ saker efterĂ„t ocksĂ„! 🙂 Hur monitorlyssnar man pĂ„ det sĂ€tt som du beskriver?

Som sagt, den kanal som du spelar in pÄ i Cubase sÀtter du guitar rig pÄ insert! VÀlj rÀtt utgÄng pÄ den kanalen sÄ kommer du att höra vad du spelar via gutiar rig.

LĂ€tt som en plĂ€tt! 😛

Postat

..Samtidigt som du inte kan ha "direct monitor" aktiverat, dÄ gÄr signalen direkt ut igen utan att först passera Cubasemixern...

Avbockar du Directmonitor i VSTsettings och sedan aktiverar monitorfunktionen pĂ„ den Audiokanal du valt att inserta guitarrig, kommer du höra gitarrens signal...hör o hĂ€pna..med effekten pĂ„.. 🙂

😛

Lycka till

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Men det intressanta Àr alltsÄ att man spelar in en ren signal men man lyssnar pÄ den fÀrgade.

Det innebÀr sÄlunda att man kan byta till t ex Amplitube eller liknande som insert. Det Àr ju alldeles kalas.

//Nemo

Postat

Om man ÄNDÅ vill spela in effekt-signalen (alltsĂ„ Guitar Rig-ljudet). Hur gör man dĂ„?

Min dator Àr nÀmligen lite vÀl slö sÄ jag mÄste göra pÄ det sÀttet.

Postat

Nu vet jag inte vad du kör för program, men det torde ju gÄ att Freeza effekten alternativt bounca ner den spÄr för spÄr om din PC inte orkar att "lÀgga pÄ" effekt för fler Àn ett spÄr i taget.

//Nemo

Postat
Nu vet jag inte vad du kör för program

Det stÄr i första meddelandet.

🙂 Sorry, kunde bara inte lĂ„ta bli.

Postat
Om man ÄNDÅ vill spela in effekt-signalen (alltsĂ„ Guitar Rig-ljudet). Hur gör man dĂ„?

Min dator Àr nÀmligen lite vÀl slö sÄ jag mÄste göra pÄ det sÀttet.

Testa att exportera hela spĂ„ret sĂ„ ska du fĂ„ ner varje millimeter av alla effekter o pluggar du anvĂ€nder.. en fiffig funktion 🙂

Postat

Hmmm titta titta dÀr och titta titta dÀr...

🙂😄

//Nemo

Postat

Tack för tipsen! Jag kör SX1 och kan sÄledes INTE anvÀnda freeze-funktionen.

Att exportera borde fungera, MEN det Àr tidskrÀvande och inte lika effektivt som om det skulle gÄ att spela in effektsignalen direkt.

Ingen som vet nĂ„got annat sĂ€tt? 😏

Postat
Tack för tipsen! Jag kör SX1 och kan sÄledes INTE anvÀnda freeze-funktionen.

Att exportera borde fungera, MEN det Àr tidskrÀvande och inte lika effektivt som om det skulle gÄ att spela in effektsignalen direkt.

Ingen som vet nĂ„got annat sĂ€tt? 😏

Har försökt en gÄng innan, men provat igen.. Det Àr vÀl till typ Demonen jag riktar mig eftersom han verkar ha total jÀrnkoll pÄ cubase...

Freeze pÄ audiotracks i SX2... !? !? !? Funkar det? Inte pÄ skolan iaf (dÀr vi TVINGAS köra programmet som jag fortfarande Àr lÄngt ifrÄn kompis med)

Med freeze menar jag att den snabbt bouncar ner inserts och send-effekter, kopplar av paketet och sparar cpu.

Postat

VacUm..det var inte jag som sa att det gick att Frysa effekter till ett audiospÄr..det var il Capitano Nemo... men det gÄr att göra i SX 3.

Freezefunktionen funkar inte pÄ vanliga audiospÄr i SX 2 - nej.. bara (lÄngsamt)pÄ VSTi's

Jag har dĂ€remot för mig att jag lyckades fĂ„ till en sĂ„n inspelning av misstag lĂ„ngt innan SX 1 ... 😏

ehh... jag ska kolla pÄ detta nÀr jag kommer hem ikvÀll...

Återkommer i Ă€rendet.

Postat
VacUm..det var inte jag som sa att det gick att Frysa effekter till ett audiospÄr..det var il Capitano Nemo... men det gÄr att göra i SX 3.

Freezefunktionen funkar inte pÄ vanliga audiospÄr i SX 2 - nej.. bara (lÄngsamt)pÄ VSTi's

Jag har dĂ€remot för mig att jag lyckades fĂ„ till en sĂ„n inspelning av misstag lĂ„ngt innan SX 1 ... 😏

ehh... jag ska kolla pÄ detta nÀr jag kommer hem ikvÀll...

Återkommer i Ă€rendet.

tack!!

NÀ, menade inte att du sagt att det funkar att göra sÄ i SX2, menade bara att du har jÀrnkoll pÄ cubase och kunde reda ut det hela. Vilket du kunde. Bra, nu vet jag...

Postat

VaCum..det sĂ„g lite barskt ut det jag skrev...glömde en smiley 😉

Har du testat att göra en audioloop? skickat ut outputen frÄn första kanalen in i en annan kanal som spelar in bÄde effekten och den rena signalen?

Ah..well jag ska göra en grundlig koll senare.

Postat

FĂ„r förtydliga. Kollade ju inte vilket program som avsĂ„gs och har följdaktligen ingen koll pĂ„ Cubase. Jag Ă€r ju inne i Logic. I Logic för Mac finns frys frĂ„n nĂ„gon viss version - tyvĂ€rr ej för PC, snyft... 😉

//Nemo

Postat

1. Öppna mixern med F3

2. Hitta Input-Channel

3. LÀgg GuitarRig som insert pÄ denna.

Nu passerar allt som spelas in GuitarRig innan det landar pÄ hÄrddisken.

Postat

Hehehe.

Ok allt detta lÄter helfett.

MEN, hur gör man med kX drivisarna, SoundBlaster Live Kort

och Cubase SX2.0..........

FÄr inget ljud frÄn G Rig ens om jag kör ensamt....

Postat
1. Öppna mixern med F3

2. Hitta Input-Channel

Jaha..hĂ€r har vi en snabb kille.. alla frĂ„gor besvarade pĂ„ tre punkter.. 😆

Ibland har man lĂ„ngt till vissa svar..dom mĂ„ste passera norra hjĂ€rnbarken 3 gĂ„nger innan svaret dyker upp i södra loben.. 😉

ingen som fattar vad jag babblar om sÄ jag slutar nu..

Postat
1. Öppna mixern med F3

2. Hitta Input-Channel

Jag kör SX1 och kan omöjligt hitta nĂ„gon Input-channel i mixern. Är detta en ny funktion i SX2 mĂ„ntro?

Eller kan jag hitta input-channel kanalen nÄgon annan stans dÀr jag kan lÀgga pÄ insert-effekter?

Postat
VaCum..det sĂ„g lite barskt ut det jag skrev...glömde en smiley 🙂

Har du testat att göra en audioloop? skickat ut outputen frÄn första kanalen in i en annan kanal som spelar in bÄde effekten och den rena signalen?

Ah..well jag ska göra en grundlig koll senare.

Ja det Ă€r klart, men tĂ€nkte mer att man vill kunna trycka pĂ„ en knapp o sen Ă€r det fĂ€rdigt. Att bounca/spela in igen Ă€r ju ett gammalt beprövat knep, men ack sĂ„ omstĂ€ndigt 😉

Postat
men tĂ€nkte mer att man vill kunna trycka pĂ„ en knapp o sen Ă€r det fĂ€rdigt. Att bounca/spela in igen Ă€r ju ett gammalt beprövat knep, men ack sĂ„ omstĂ€ndigt 😆

😆 LAT-O..

😉

Postat
Jag kör SX1 och kan omöjligt hitta nĂ„gon Input-channel i mixern. Är detta en ny funktion i SX2 mĂ„ntro?

Eller kan jag hitta input-channel kanalen nÄgon annan stans dÀr jag kan lÀgga pÄ insert-effekter?

StÀmmer, input-channel Àr ny i SX2:an. Hur man gör i SX1 vet jag tyvÀrr inte. Men som sagt, jag tycker inte det Àr en bra lösning att göra pÄ det hÀr sÀttet. Bounca spÄret till disk med Export-funktionen nÀr du vÀl rattat in ett bra gitarrljud som sitter fint i mixen. Visst, det kan upplevas som omstÀndigt, men det Àr nog det bÀsta du kan göra. Sparar massa processorkraft samtidigt som du kan gÄ tillbaka till ursprungfilerna om du mÀrker att nÄt behöver Àndras.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.