Jump to content
Annons

Problem med nytt ESI Juli@


EMEMEM (oregistrerad)

Recommended Posts

EMEMEM (oregistrerad)

Hejsan.

Efter många tips från er på forumet bestämde jag mig till slut för att gå från min gamla laptop med USB podcast studio till en helt ny dator(2,4Ghz, 2GbRAM, 250 SATA2) och ett ESI Juli@ ljudkort samt en kondensatormic och en preamp. Så...

Nu är allt ihop. Datorn satte jag i ihop i fredags och ljudkortet, micen o preampen fick jag idag. Allt är på plats.

Nu är då problemet att det inte funkar. Jag kör med Cubase SX och har satt i ljudkortet med dom analoga portarna utåt eftersom jag mest ska spela in gitarr o sång. Jag har även en midiklaviatur med USB. Jag började att testa denna. Den funkar perfekt o ger utslag i Cubase. Men jag får inget ljud i hörlurarna från datorn. (dom sitter i ljudutgången fram på datorn). Har dessutom provat att koppla in guran direkt med kabel från guran till en analog port på ljudkortet. Där händer ingenting. Det är helt dött. Ger inga utslag i varken Cubase eller programvaran som följde med ljudkortet. (Juli@ v1.21 Controll)

Är det någon som har några direkta förslag på lösningar? Vet att väldigt många här använder just Juli@. Kommer ni ihåg nåt som ni var tvungna att göra innan ni fick igång dem analoga ingångarna?

Jag har för övrigt installerat drivisarna o allt det så det är inga problem där.

Tusen tack på förhand.

Uppskattar snabba svar guld!

Ska iväg o jobba om en timme:)

Tack igen!

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Efter många tips från er på forumet bestämde jag mig till slut för att gå från min gamla laptop med USB podcast studio till en helt ny dator(2,4Ghz, 2GbRAM, 250 SATA2) och ett ESI Juli@ ljudkort samt en kondensatormic och en preamp. Så...

Nu är allt ihop. Datorn satte jag i ihop i fredags och ljudkortet, micen o preampen fick jag idag. Allt är på plats.

Nu är då problemet att det inte funkar. Jag kör med Cubase SX och har satt i ljudkortet med dom analoga portarna utåt eftersom jag mest ska spela in gitarr o sång. Jag har även en midiklaviatur med USB. Jag började att testa denna. Den funkar perfekt o ger utslag i Cubase. Men jag får inget ljud i hörlurarna från datorn. (dom sitter i ljudutgången fram på datorn). Har dessutom provat att koppla in guran direkt med kabel från guran till en analog port på ljudkortet. Där händer ingenting. Det är helt dött. Ger inga utslag i varken Cubase eller programvaran som följde med ljudkortet. (Juli@ v1.21 Controll)

Är det någon som har några direkta förslag på lösningar? Vet att väldigt många här använder just Juli@. Kommer ni ihåg nåt som ni var tvungna att göra innan ni fick igång dem analoga ingångarna?

Jag har för övrigt installerat drivisarna o allt det så det är inga problem där.

Tusen tack på förhand.

Uppskattar snabba svar guld!

Ska iväg o jobba om en timme:)

Tack igen!

Emil

hmm... låter som du kopplat något fel nånstans...

De analoga utgångarna utåt? Både rca och tele kontakterna är analoga och det är både utgångar samt ingångar. Det där handlar bara om hurvida du skall använda balanserade eller oblanserade kontakter. Har ingen som helst bertydelse i nuläget...

En andra sak. Glöm hörlursutaget på framsidan av datorn till att börja. Kör på utgångarna på Juli@n till ett par högtalare/förstärkare.

Kolla så du får ljud ut från windows(i juli@s kontrollpanel och sedan i verkligheten i dina högtalare).

Installera alla drivrutiner du skall.. Kolla upp Cubase inställningar gällande Device setup(där skall du använda asio drivruten) och VST Outputs(f4)(Se till att utgångar och ingångar finns med i listan annars adda dem.) Även kanalen i/o måste du kolla upp.

EDIT: Har editerat. =) Slarvigt formulerat och stavfel mm...

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

EMEMEM (oregistrerad)

Okej.

Jag har iaf dom utgångarna utåt som är 4 tele(?!) ut/ingångar. Som man kan plugga en gura i då för att förklara saken rätt.

Jag satte precis i lurarna i ett utav Outportarna på ljudkortet och yes, jag får ljud i Windows på så sätt. Men guran funkar fortfarande inte 🙂

Inte heller USB klaviaturen.

Alla portar finns under f4 menyn.. på inputs finns: 1L:Juli@ 1/2 och 2R:Juli@ 1/2 på Outputs: samma fast port 3/4 på båda.

Men det finns ju en meny på f4 där man får välja nåt som heter "Presets" vad ska jag ha där?

Just nu har jag Stereo in och Stereo out. Kan det stämma? När jag körde med podcasten har jag typ 1 stereo in+2mono out eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg..

Sen de där me guran då.. Känns lite surt.. Kliar mig för fullt i skallen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Jag har iaf dom utgångarna utåt som är 4 tele(?!) ut/ingångar. Som man kan plugga en gura i då för att förklara saken rätt.

Jag satte precis i lurarna i ett utav Outportarna på ljudkortet och yes, jag får ljud i Windows på så sätt. Men guran funkar fortfarande inte 🙂

Inte heller USB klaviaturen.

Alla portar finns under f4 menyn.. på inputs finns: 1L:Juli@ 1/2 och 2R:Juli@ 1/2 på Outputs: samma fast port 3/4 på båda.

Men det finns ju en meny på f4 där man får välja nåt som heter "Presets" vad ska jag ha där?

Just nu har jag Stereo in och Stereo out. Kan det stämma? När jag körde med podcasten har jag typ 1 stereo in+2mono out eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg..

Sen de där me guran då.. Känns lite surt.. Kliar mig för fullt i skallen..

Port 3/4 är spdif utgången tror jag .. testa ta bort den bussen och sen adda två stereo output-bussar... Välj 1L/2R på första och 3L/4R på den andra(om det inte bli så automatiskt vilket det borde bli.) Gör likadant på ingångarna för säkerhets skull(deleata och adda nya)...

Sen går du till kanalen och väljer stereo out/in 1/2 på kanalen du spelar in på. Kör igång monitor på kanelen.

I presets kan du spara dina inställningar iaf du t ex använder olika ljudkort eller in/utgångnar mm så du snabbt får fraqm dem igen. Den fliken kan du strunta i så länge...

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

EMEMEM (oregistrerad)

okej!

men jag fick utslag på guran igår också efter en hel jävla massa försök:)

men enda felet är att jag får inte UT nåt ljud.. hmm..

börjar bli grymt irriterad på detta.. dessutom gav guran bara utslag på 1 stapel nere till höger i cubase.

men de kanske man ändrar på mono/stereo?

jag måste bara få ut ljudet.. that's the shit..

Link to comment
Dela på andra sajter

okej!

men jag fick utslag på guran igår också efter en hel jävla massa försök:)

men enda felet är att jag får inte UT nåt ljud.. hmm..

börjar bli grymt irriterad på detta.. dessutom gav guran bara utslag på 1 stapel nere till höger i cubase.

men de kanske man ändrar på mono/stereo?

jag måste bara få ut ljudet.. that's the shit..

Jo, men om du har utslag i AudioActivity på transport så fungerar ju kortet som det skall då... Eller menar du i stereooutput? eller på kanalen? Gitarren är en monokälla.. så skapa ett monospår och välj rätt ingång på den kanalen bara så centreras ljudet.

Var vill du ha ut ljudet? Du måste använda utgångarna på ljudkortet, utgången på framsidan av datorn kommer inte fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMEMEM (oregistrerad)

Hur väljer man rätt ingång då? hehe.

du får ursäkta men jag är helt nybörjare. med andra ord helt jävla kass 😱

jag ska göra ett försök. men jag tror fortfarande inte jag kommer få ut nåt ljud i hörlurarna. och dom har jag satt i ljudkortets output. (en av dom portarna) jag får ljud i windows men inte i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMEMEM (oregistrerad)

tackar så mkt för alla svar.

fick igång det för nåra dagar sen så nu funkar de fint.

inte hunnit meddela det här bara.

är grymt tacksam!

EM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...