Jump to content
Annons

Gain under inspelning


sjondin

Recommended Posts

Jag har ett Terratec Phase X24FW samt en MT47:a och två Line Audio CM3. När jag skall spela in med någon av dessa mikrofoner upplever jag att jag måste skruva upp så jäkla mycket på gainrattarna för varje mik - gainen måste i princip vara i botten för att det ska bli en hög insignal från mikarna, trots att jag har ljudkällan nära mikrofonen/mikrofonerna. Är detta som det ska?

Tack på förhand från en nybörjare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda som räknas är resultatet. Skruva på bara.

Men lämna rejält med utrymme upp till nollan när du spelar in. Annars riskerar du att signalen klipper, brukar låta rejält dåligt. Höja volymen går alltid att göra senare.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jensss (oregistrerad)

Fast jag håller inte riktigt med där. Försök ändå spela in med så hög inspelningsvolym som möjligt. Alltså så nära 0 db som möjligt istället för att förstöra ljudet med normalisering och gain i inspelningsprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag håller inte riktigt med där. Försök ändå spela in med så hög inspelningsvolym som möjligt. Alltså så nära 0 db som möjligt istället för att förstöra ljudet med normalisering och gain i inspelningsprogrammet.

Det är mycket viktigt att spela in nära nollan om man bara spelar in i 16-bitsupplösning. Om man spelar in i 24-bit, så kan man tillåta sig att vara betydligt slarvigare och skapa ett rejält "headroom" utan att bruset åker upp på för höga nivåer. Spela alltså alltid in i 24-bitsupplösning, så kommer eventuell normalisering inte att innebära några obehagliga överraskningar. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...