Jump to content
Annons

Helt plötsligt går samplingarna i otakt.


Mr.P

Recommended Posts

Jag gör musiken i Reason helt och hållet och vill fortsätta göra så också. Orkar inte hålla på med Cubase och annat för jag måste bara sitta och lära mig en massa nya grejer då. Så jag nöjer mig med Reason för tillfället. Så som jag lägger upp låtarna är att jag gör all musik i Reason och sedan spelar jag in min sång via ett annat program som jag sedan klipper till wav och importerar som sample i Reason. Sedan lägger jag bara på vers 1 genom att trycka ner en tangent på klaviaturen osv...

Det har alltid funkar förut, men nu helt plötsligt går alla sånger jag sjunger in helt i otakt när jag imoprterar dessa i Reason. Vad tusan beror det på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter sången okej, även om den går i otakt. Rätt tonläge och hastighet?

Ja, den låter hur bra som helst, bara det att sången som tidigare funkat inte längre går i takt. den går i takt typ den första 8:an, men sen hör man hur sången på nåt sätt kommer efter och efter ju längre det går...

Och ja, jag har samma tangent jag startar samplen på hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skalle också! Kommer fan inte på någon lösning på det här problemet alltså. För att kolla så att det inte bara handlar om den låten jag jobbar på nu, så laddade jag andra gamla projekt i Reason som jag visste hade sång på som gick i takt, men försöker jag lägga på den sången igen så går även den offbeat efter typ en 8:a. Vad tusan kan ha hänt?? 😮

Kan det vara ett codecproblem? Jag har legat och tänkt på vad för grejer jag hållit på med i datorn på senare tid och om de kan ha skapat nån konflikt eller nåt. Det jag började med för nån vecka sedan var att subba egna "Pingu"-filmer... gaahah! Men i alla fall, då var man tvungen att installera speciella codecs för detta. Inte de vanliga som xvid, divx, utan lite moddade versioner av dessa. Och sedan lite subtitleprogram och andra som sedan komprimerade ihop allt till en och samma fil. Då märkte jag ett fel som dök upp, och det var att när jag satt och subbade filmen så gick allt i takt, men när jag sedan komprimerade alltsammans till en färdig avi, så gick helt plötsligt subben efter på en 1/2-1 sekund. Kanske kan ha med det där skiten att göra?

Sedan har jag även installerat Recycle som jag håller på att lära mig, men inte ska det programmet sabba nåt i Reson? För det är ju kompatibelt med Reason.

Redigerat av Mr.P
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen. Tänkte bara säga att jag har lyckats fixa det. Det hade tydligen att göra med de grejerna jag var tvungen att installera för att subba pingu-filmerna. Efter att jag avinstallerat alla de grejerna och startat om datorn så funkade allting som det skulle. Så det måste ha blivit någon skum konflikt mellan programmen och ljudkortet eller om det var några speciella ljudcodecs som hakade på vid installationen av de där programmen, och kanske "tog över" på nåt sätt.

För den som kanske vill veta vad det var jag installerade så var det i alla fall:

TMPGEnc

DivXLand

VirtualDub

Subtitle Workshop

Kan ju kanske vara nyttigt att veta för den som skulle få något liknande problem. Nåt av de där grejerna var det som sabbade allt i alla fall. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...