Jump to content
Annons

Hjälp med inställningar... :(


robbieboy

Recommended Posts

Hej!

Nu behöver jag er hjälp igen!

Min brorsdotter bad mig att spela in en demolåt till henne som hon skulle skicka in till en talangjakt.

Jag jobbar med ProTools (kika även in för att höra låten)

Hon har en mkt ljus sopranröst och jag är inte van att jobba i PT med detta. Själv är jag tenor och sjunger ofta ganska ljudligt och starkt.

Nu till problemet.

Hur ska jag göra för att få hennes röst att låta så professionell som möjligt?

Jag tänker mera på PT och plugins...

Jag bifogar screenshots på de plugins jag använt och vad de är inställda på enligt låten ovan.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=52254-Snapshot1.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?image=52255-Snapshot2.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?image=52256-Snapshot3.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?image=52257-Snapshot4.jpg

Snälla hjälp mig med finliret att få rätt på reverb och kompressorn..och annat som ni tycker behövs! =)

1000 tack på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

typ....dra bort lite botten....kanske någon svag low shelf-greja....alt. low-cut....6db lutning....från typ, 200-250hz....

sen, kanske bossta lite med det "blåa" HF-bandet......10khz och uppåt kanske? bara ett par tre db....med lågt Q-värde

en fråga: bilden på EQ'n, är det inställningarna du använder? om det är det tycker jag att det borde låta ganska ok om du bara tog bort EQ'n........och om det inte är de inställningarna du använder, så borde en inverterad variant av bildens inställningar funka.....möjligtvis att du måste klicka bort det gröna bandet i såna fall.....

har ingen bra lyssning, så jag vet inte om du måste använda någon de-esser....tyckte rent spontant inte att det behövdes, men..!? kanske en svag!?!?

efter det, någon svag komprimering....

ang. reverbet....blir lite förvirrad av det....HF-cut = High Frequency Cut.....LP-filter = Lowpass filter...är inte det typ samma sak? saknar en low-cut / High pass - variant....?

tycker reverbet låter lite bumligt, men det kanske beror på att sångspåret är lite "bumligt"....? annars kan man ju lägga en EQ efter reverbet för att dämpa frekvenser runt typ....250hz och neråt....

testa att ha ett lite lite större reverb än du har, fast använda det mera sparsamt...!?

men som sagt, lyssnar genom inbyggda datorhötalaren.....så jag jämför bara med hur sång brukar låta här....har egentligen ingen tillräckligt bra lyssning för att höra ordentligt....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra ner reverbet eller byt ut det helt och hållet. Det låter verkligen dåligt.

I genren skulle hon må bra av lite mer topp. Dra på ganska mycket o sätt en de-esser efter.

Jag misstänker att det är reverbets fel att det låter lite grumligt nere i låga miden.

Har du någon bra transparent kompressor så kan du nog köra rätt hårt med den så den jobbar ganska mycket utan att det låter pumpigt. Diverse masteringkompressorer brukar funka bra på denna typen av sång.

Hon sjunger typ 100ggr bättre andra halvan av låten vilket gör att man tycker ljudet låter bättre då. Lägg om sången om det går? Bättre sång = bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaarghhh..

Jag får spel på mig själv.. 😱 Jag får inte till reverbet.. 🙂

Det låter konstlat hela tiden.. 🙂

Har någon något tips..? Hade uppskattat det så sjukt mycket!!

Jag kör ProTools egna D-Verb och har provat ALLA möjliga inställningar.. 🙁 Vet inte vad jag måste göra för att hitta "DET" soundet som typ Celine Dion har.. 😏

Pllliiiiiisss...help!! =)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu kör du PT så jag kan inte be dig ladda hem SIR VST pluggen...

Men testa så här.

Ta och lägg två D-verb på sången. Ett kort och och nästa längre. Det längre reverbet tar du bort det mesta av övertonerna på. Det korta får gör du lite mer övertonsrikt. Labba med inställningarna och du kanske fär till det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har tillgång till trueverb så testa det annars

istället för levelern använd vocalcompen.

deessern har ett annat female läge som bara kapar toppen..testa.

dverb var jag förtjust i ibörjan men....prova hall och large och om det går full input.dra ner diffusion på mitten ungefär och labba med mix.sedan hade jag provat ett svagt delay osse för att dubba hennes röst mycket svagt.

sen....eq´n är fan ibland hopplöst....kan spendera timmar på den....en 8 bands kan vara tricket och mycke pill.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Färdigmastrad bakgrund? Tycker det låter lite 'pålagt'. Kanske kan fulmastra lite så de sitter bättre. Akta hennes nivå; sänker du henne lite så kanske hon passar bättre in. Det tycker jag är svårast med sångmixning...

Lite för mycket reverb. Som folk säger, backa lite på låga frekvenserna. Skulle kanske göra ett platereverb med mer topp i. Du skulle kunna komprimera reverbet också. Kör du det som insert eller send?

Känns också som att det finns lite rum i inspelningen? Kanske kan lägga om och dämpa mer. Be henne i så fall sluta fega och sluta sjunga så brittisk-snyggt i början 😕

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att sången är en "tad" för stor i mixen och att det låter en aning påklistrat, kanske en aning tjock runt 250hz och detta i kombination med det korta, relativt hörbara reverbet kan göra att det blir svårt att få det att sitta ihop.

Eventuellt kanske du kunde skära 250hz responsen i reverbet istället för att ta bort motsvarande i sången..

Tror dessutom som VacUuM att sången kan tjäna på lite mer briljans i toppen

om du är ute efter ett kort "hörbart" reverb och inte kan få till det rätta soundet kanske du kan testa att bygga upp ett eget rum med diskreta delay helt utan feedback istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!!

Man är så tafatt som nybörjare.. 😉 Men bara man har lite att labba med så går det betydligt lättare och man kan komma igång lite mera.

Ska avsätta en halvdag o labba lite så lär man sig programmet oxå.

Hade varit kul om det går några kuser här i södra sverige så hade jag gärna anmält mig..

Ha det gott!

/Robbie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...