3millimetersPlektrum Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 Om jag vill ha ett trumljud som låter typ slutet-på-60-talets trummor, ska jag använda Remo's Ambassador Coated-skinn på alla trummor, både som slagskinn och underskinn? Sen en annan fråga: Finns det skinn får en hängpuka att låta som en trummaskin typ techno-aktigt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Hej! Jo, det är Remo vita Ambassador som du bör satsa på. Men vad man ska ha klart för sig är att skinnen bara är en liten del (men ack så viktig) för att man ska uppnå ett önskat sound. T.ex. så är dagens standardstorlekar på trummorna annorlunda än vad de var på 60-talet och även senare med för den delen. Diametern t.ex. är fortfarande densamma men förr var de inte lika djupa som de är idag. Det här gäller såväl baskagge, virvel, och samtliga pukor. En annan viktig faktor är att stommarna förr var mycket tunnare än de flesta av dagens trummor även om det finns tunna stommar än idag. Ytterligare ett par otroligt viktiga faktorer är hur man stämmer trummorna och hur man spelar på dem. Trumstockarna, spelsättet och även speltekniken påverkar soundet rätt mycket, (mycket mer än de flesta tror!) men det är en sammanslagning av alla faktorerna som ger det stora slutresultatet eller summan om man så vill. Oavsett vilket sound man än vill ha så är det alltså en hel radda med saker/parametrar som måste uppnås för att man ska kunna få det sound som man vill ha. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
3millimetersPlektrum Postat 19 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 19 juni 2007 Tack för svaret! Jag kan gissa att det isåfall är raka motsatsen som gäller för att få ett "trummmaskinsljud" ur trummorna; Clear skinn och tjocka och djupa stommar. Kanske mindre diameter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
3millimetersPlektrum Postat 20 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 20 juni 2007 Kom på 2 frågor till här... (ja, mitt motto är att "fråga mera så får du veta mera 😄) 1: När började 2-lagersskinn användas? 2: Om jag vill ha ljudet från en Coated Ambassador på pukorna, fast mer dämpat, bör jag sikta på Coated Pinstripe, Coated Powerstroke 3, 4 eller bara ett Coated Ambassador + dämpning iform av att tejpa fast bomull och dyl.? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronnybengt Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 1.2 lagerskinn......80 talet.... 2.pinstripe är toppen för kontrollerat sound....det är tjockt nog...powerstroke är för tjockt...typ 2b stockar butt end..slayer/grrrrrghhaa.....(lol) dämpa med moon gel....det är silikon bitar som räcker åratals... r Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polpotkin Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 (redigerat) Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips. men om den torkar så kostar ju en ny.. vad!? en femma!? 😆 Redigerat 18 juli 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polpotkin Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Det är ju lätt den gröna klibbiga katten som gör hela virvelljudet på vår kommande platta 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronnybengt Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips. men om den torkar så kostar ju en ny.. vad!? en femma!? 🙂 haja det...svårt att hitta klibbiga händer,,, dock hehe R Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Det är ju lätt den gröna klibbiga katten som gör hela virvelljudet på vår kommande platta 🙂 fy fan va gött!! 😳 själv har jag just upptäckt att virvel o tamburin samtidigt är kickass.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.