Jump to content
Annons

val av ljudkort?


LZep (oregistrerad)

Recommended Posts

LZep (oregistrerad)

Håller på att plocka ihop delar för en ny dator och behöver hjälp med vilket ljudkort jag ska välja.

Jag vill kunna spela in gitarr via både min v-amp eller direkt till datorn med guitar rig för effekter, men jag har ingen aning om vilka specs jag ska kolla efter på ljudkortet. Kan tänka mix att lägga max 1500.

Har kollat lite på som:

ESI Juli@

ESI Maya 44

M-Audio Audiophile 2496

E-Mu 0404

Skulle bli glad om ni kunde rekommendera mig vilket kort jag ska satsa på och varför, eller bara om ni berättar vad som är viktigt att kolla efter på kortet.

Sen undrar jag även hur/med vilken sladd man bäst kopplar v-ampen till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller på att plocka ihop delar för en ny dator och behöver hjälp med vilket ljudkort jag ska välja.

Jag vill kunna spela in gitarr via både min v-amp eller direkt till datorn med guitar rig för effekter, men jag har ingen aning om vilka specs jag ska kolla efter på ljudkortet. Kan tänka mix att lägga max 1500.

Har kollat lite på som:

ESI Juli@

ESI Maya 44

M-Audio Audiophile 2496

E-Mu 0404

Skulle bli glad om ni kunde rekommendera mig vilket kort jag ska satsa på och varför, eller bara om ni berättar vad som är viktigt att kolla efter på kortet.

Sen undrar jag även hur/med vilken sladd man bäst kopplar v-ampen till ljudkortet?

Kanske bättre du lägger din tråd i tråden Studio forum » Studiohårdvara » Ljudkort <<Vilket ljudkort?

Där har man redan diskussionen om val av ljudkort igång och där kanske du redan nu kan läsa till dig lite tips.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

hm...kanske jag borde ha gjort, någon mod får väl flytta mitt inlägg dit om de tycker så. Men den tråden handlar mer om externa ljudkort då det var till en laptop, så jag valde att skapa en ny tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm...kanske jag borde ha gjort, någon mod får väl flytta mitt inlägg dit om de tycker så. Men den tråden handlar mer om externa ljudkort då det var till en laptop, så jag valde att skapa en ny tråd.

hmm.va ingen kritik från mig. Tänkte bara om du inte hade sett den oh den kunde vara till nån hjälp 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

ok, tack då 🙂

Den tråden handlade dock mest om huruvida man ska använda usb 1.1, 2.0 eller firewire

Redigerat av LZep
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för in och utgångar på v-amp. Vet inte vad det är nämligen. Om du köper ljudkort så är det ju alltid bra om det har spdif eller adat ingång. Då kan du ju alltid uppgradera dina preampar ifall du skulle ha behov för det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag vad det är. Google är bra ibland 🙂 Det du behöver är ju egentligen bara ett ljudkort med två ingångar då V-ampen sänder ut i stereo om jag läste rätt. Men det jag skrev om spdif och adat är ju ändå nått du kan ha i betänkande när du gör valet av ljudkort. Ifall du nån gång skulle vilja ha andra preampar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

Mycket möjlig att den kommer bytas ut/något nytt tillkommer i framtiden, så spdif och adat är väl lika bra att ha med då, plus två ingångar såklart, så att jag kan börja leka lite med inspelning redan nu.

Vet du något passande kort?

Har förresten för mig att man inte behöver spela in i stereo, utan bara kan välja ena kanalen, vilket är vettigt då fitarren är i mono. Att kunna sända ut i stereo är nog mer om man sänder in någon musik/annan källa i v-ampen pch vill kunna spela in det i stero, vilket jag inte tänker göra, så två ingångar är inget krav. MIDI vill jag däremot ha med, då man kan koppla v-ampen till datorn.

Redigerat av LZep
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjlig att den kommer bytas ut/något nytt tillkommer i framtiden, så spdif och adat är väl lika bra att ha med då, plus två ingångar såklart, så att jag kan börja leka lite med inspelning redan nu.

Vet du något passande kort?

Har förresten för mig att man inte behöver spela in i stereo, utan bara kan välja ena kanalen, vilket är vettigt då fitarren är i mono. Att kunna sända ut i stereo är nog mer om man sänder in någon musik/annan källa i v-ampen pch vill kunna spela in det i stero, vilket jag inte tänker göra, så två ingångar är inget krav. MIDI vill jag däremot ha med, då man kan koppla v-ampen till datorn.

Jag är inte jätteinsatt i de olika ljudkorten på marknaden. Finns ju så många. Men i din prisklass och krav hittade jag detta.

M-Audio Delta 1010Lt =8analoga in + spdif + midi (Internt) 1995kr

M-Audio Delta Audiophile = 2 analoga in + spdif+ midi (Internt) 1595 kr

Line 6 TonePort UX2 = 2mickingångar, en git/bas ingång, + spdif, levereras med gearbox och ableton Live 2295 kr (Externt)

Men som sagt, jag har inte testat dessa utan här får nog några andra komma in och ge lite tips också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

ok, tack för hjälpen, hoppas att någon annan kan rekommendera något.

De kort som du nämnde var kanske aningen dyra, men jag ska kolla in M-Audio Delta Audiophile.

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

Har kollat lite mer på ESI Juli@ och tycker att det verkar vara ett hyggligt kort. Visst har det väl allt jag behöver?

Har dock som sagt inte så bra koll på vad alla ingångar är och det är lite förvirrande att det går att vända på kortet och få andra ingångar, så det skulle vara trevligt om någon kunde bekräfta att det är ett bra köp....så lär jag mig mer om hur det fungerar sen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du ska kolla på om du ska kunna koppla in ren elgitarr genom ditt ljudkort är att du ska ha en högimpedansingång, eller att du köper en extern DI-box. Impedansen ska vara minst en megaohm. Annars duger de flesta ljudkorten till det du ska göra, så länge det är ett studioljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

LZep (oregistrerad)

ok, tack, hittar dock ingen sådan information, men jag kan ju alltid köra genom v-ampen men låta bli att lägga på effekter de gånger jag önskar att göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...