Jump to content
Annons

Analoga racksyntar


mickeand (oregistrerad)

Recommended Posts

mickeand (oregistrerad)

Funderar på att köpa en analog racksynt, men har lite dålig koll på området vad gäller utbud, priser och eventuella tekniska problem med 20 år gamla prylar. Har sneglat lite på Rolands MKS-50 och dess syskon eftersom de har ett sound jag gillar och en prislapp på Blocket som inte försätter mig i personlig konkurs.

Eftersom jag är nybörjare på keyboards och syntar så har jag lite dålig koll på vilka andra liknande syntar som finns och vilka problem som kan tänkas uppstå med dom (Batteribyte verkar vara en klassiker).

Nån som har koll på 1. Alternativ till MKS-50:an och/eller 2. Tekniska problem med gamla rakcsyntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha polyfoni eller funkar även monosynthar?

Polyfoniska grejer har jag lite dålig koll på, men förutom MKS'arna kan du även kolla in Oberheims Matrix-serie och Ensoniq ESQm (fast ESQ är bara halvanalog - digitala oscillatorer och analoga filter).

Analoga monoracksynthar finns det däremot massvis av, varav många är mer eller mindre bra TB303- eller moog-kloner.

Tekniska problem har jag tyvärr inte heller så bra koll på. Batterier brukar vara väldigt enkla att byta ut, förutom i vissa fall (Korg Polysix), annars är det väl mest skrapande reglage och utslitna knappar som brukar strula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha Motif låter riktigt snorbra! Om det är ett sound och en prisklass i din smak är naturligtvis svårt att säga, men att det är en riktigt ruggig synth råder det absolut ingen tvekan om!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Har en Motif ES 8 hemma (ej rackvariant) och som pelle säger, den låter verkligen snorbra och kan användas till precis ALLT. Feta analog-style basljud, blåssektioner, underbara elpianon, virvlanda monoleads eller grymma hammondljud. Har du cash är det ett givet köp eftersom det funkar till allt.

Annars såg jag någon sälja av en Waldorf Pulse väldigt billigt, och det är en analog maskin som låter ÄCKLIGT bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)

Tack för intressanta svar. Ska ta och researcha lite om dom på nätet. Om man letar lite brukar det alltid gå att hitta priser och ljuddemos. Hittade tex en sida som hade MP3-exempel på alla factory presets för MKS-50.

När det gäller eventuella problem så är det nog mest batteribyten med racksynthar har jag förstått. Det finns ju inget klaviatur och inte så många skjutreglar som kan krångla... Just Korgs gamlingar verkar hemska vad gäller batteribyte. Såg en sida om att byta batteri i DW-6000 och DW-8000. Det var inget för mig som inte är så händig...

Android: Har mest funderat på polyfoniska, men när du säger det så är egentligen bra basljud ett stort behov så monofoniska vore kanske ingen dum idé. Vad finns det för alternativ där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Android: Har mest funderat på polyfoniska, men när du säger det så är egentligen bra basljud ett stort behov så monofoniska vore kanske ingen dum idé. Vad finns det för alternativ där?

Som Anso säger så är Waldorf Pulse ett väldigt bra alternativ. Då kan du dessutom få polyfoni genom att köpa på dig flera stycken... :rolleyes: 3st oscillatorer och massvis med modulationsmöjligheter!

Annars finns det som sagt ett gäng som åtminstone enligt reklamen ska låta tb303, t.ex. Novation Basstation (låter iofs snarare åt moog-hållet), Deep Bass Nine, Syntecno Teebee...

Studio Electronics har gett ut en drös olika racksynthar varav vissa försöker vara MiniMoog.

Och sedan finns det ju även desktop-modeller, t.ex. MFB Synth 1/2 och Dave Smith Instruments Evolver.

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Annars finns det som sagt ett gäng som åtminstone enligt reklamen ska låta tb303, t.ex. Novation Basstation (låter iofs snarare åt moog-hållet), Deep Bass Nine, Syntecno Teebee...

Studio Electronics har gett ut en drös olika racksynthar varav vissa försöker vara MiniMoog.

Och sedan finns det ju även desktop-modeller, t.ex. MFB Synth 1/2 och Dave Smith Instruments Evolver.

Tycker att saker som låter Moog är roligare än saker som låter TB303 🙂 Absolut något att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annars finns det som sagt ett gäng som åtminstone enligt reklamen ska låta tb303, t.ex. Novation Basstation (låter iofs snarare åt moog-hållet), Deep Bass Nine, Syntecno Teebee...

Studio Electronics har gett ut en drös olika racksynthar varav vissa försöker vara MiniMoog.

Och sedan finns det ju även desktop-modeller, t.ex. MFB Synth 1/2 och Dave Smith Instruments Evolver.

Tycker att saker som låter Moog är roligare än saker som låter TB303 🙂 Absolut något att kolla upp.

Har själv ägt en Virus Rack classic, och den var faktiskt lättjobbad och hade suveränt ljud även om det är en VA synth (Virtual Analog) Själv är jag en gammal fan av vintage roland syntar och denna tyckte jag att det gick att skapa skitbra roland typ ljud...

/Juan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...