Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Trevligt forum det här.

Har ett par frågor. Har precis köpt en StudioPrjoects B1 mikrofon: http://www.emusic.se/default.asp?info=11571 och skall köpa ett externt ljudkort, skall vara hyffsat billigt. Har kollat runt i många trådar men inte hittat det jag letar efter.

Jag behöver:

Låg Latency

Bra mic-preamps

Fantommatning (kör StudioProject b1)

MIDI

USB eller FW

Gärna bra medföljande programvara

----------------------------------------

= pris runt 2000, gärna billigare.

Skall spela in hemma, akustisk + elektrisk gitarr och sång. Alla tipps välkommnas. Svårt att veta vad som är bra bara genom att läsa på tillverkarnas sidor och kortens specificationer. Där verkar allt bra.

EDIT: Här är ett jag kolla lite på: Edirol UA-25

Redigerat av eggz
Annons
Postat (redigerat)

Så billigt och med bra preamps är nog svårt...

Titta på Echo Audiofire4 och Terratec Phase X24FW, så får du bra kort till vettigt pris - men det spräcker dessvärre gränsen på 2000:-... 😊

Annars kan du kanske också titta på ett billigare kort som bara har lineingångar - men då behöver du ju skaffa en extern preamp i stället, så det hamnar nog i ungefär samma prisläge ändå, om man ska ha något som är ok...

EDIT: Du lyckades tydligen hitta ett som var billigare själv medan jag skrev...

Vet dock inget om Edirol-interfacet, så om det duger eller inte får någon annan svara på. 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Så billigt och med bra preamps är nog svårt...

Titta på Echo Audiofire4 och Terratec Phase X24FW, så får du bra kort till vettigt pris - men det spräcker dessvärre gränsen på 2000:-... 🙁

Annars kan du kanske också titta på ett billigare kort som bara har lineingångar - men då behöver du ju skaffa en extern preamp i stället, så det hamnar nog i ungefär samma prisläge ändå, om man ska ha något som är ok...

EDIT: Du lyckades tydligen hitta ett som var billigare själv medan jag skrev...

Vet dock inget om Edirol-interfacet, så om det duger eller inte får någon annan svara på. 😉

Tack för svaret.

Det behöver iofs inte vara SUPERBRA preamps, bara det låter ok och inte brusar. Har kollat upp dina tips och de spräcker tyvärr min budget 🙁

Redigerat av eggz
Postat (redigerat)

EMU 0404 USB ca 1900:- (USB 2.0) följer med väldigt mycket programvara annars kanske Presonus Firebox ca 2700:- med något mindre programvara funkar?

Har köpt men inte installerat EMU 0404 USB och inte testat men läst rätt mycket bra om Fireboxen. Så jag kan inte ge några kommentarer om hur dom funkar och är. Men dom ligger ju ungefär inom din budget och har rätt mycket programvara.

Redigerat av Bone
Postat

Har kollat runt lite och fastnat för NI Audio Kontrol 1. Ligger på 2700 så det svider rejält i plånboken.

Men OM man skulle slå till på den, är det någon som har några erfarenheter av just det kortet. Eller finns det kanske ngt bättre i samma prisklass? Sen så kunde jag inte hitta något om Preamps, det stod bara 48v Fantommatning, hur fungerar det här?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.