eggz Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 (redigerat) Hej. Trevligt forum det hÀr. Har ett par frÄgor. Har precis köpt en StudioPrjoects B1 mikrofon: http://www.emusic.se/default.asp?info=11571 och skall köpa ett externt ljudkort, skall vara hyffsat billigt. Har kollat runt i mÄnga trÄdar men inte hittat det jag letar efter. Jag behöver: LÄg Latency Bra mic-preamps Fantommatning (kör StudioProject b1) MIDI USB eller FW GÀrna bra medföljande programvara ---------------------------------------- = pris runt 2000, gÀrna billigare. Skall spela in hemma, akustisk + elektrisk gitarr och sÄng. Alla tipps vÀlkommnas. SvÄrt att veta vad som Àr bra bara genom att lÀsa pÄ tillverkarnas sidor och kortens specificationer. DÀr verkar allt bra. EDIT: HÀr Àr ett jag kolla lite pÄ: Edirol UA-25 Redigerat 30 maj 2007 av eggz
Claes Holmerup Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 (redigerat) SĂ„ billigt och med bra preamps Ă€r nog svĂ„rt... Titta pĂ„ Echo Audiofire4 och Terratec Phase X24FW, sĂ„ fĂ„r du bra kort till vettigt pris - men det sprĂ€cker dessvĂ€rre grĂ€nsen pĂ„ 2000:-... đ Annars kan du kanske ocksĂ„ titta pĂ„ ett billigare kort som bara har lineingĂ„ngar - men dĂ„ behöver du ju skaffa en extern preamp i stĂ€llet, sĂ„ det hamnar nog i ungefĂ€r samma prislĂ€ge Ă€ndĂ„, om man ska ha nĂ„got som Ă€r ok... EDIT: Du lyckades tydligen hitta ett som var billigare sjĂ€lv medan jag skrev... Vet dock inget om Edirol-interfacet, sĂ„ om det duger eller inte fĂ„r nĂ„gon annan svara pĂ„. đ Redigerat 30 maj 2007 av Claes
eggz Postat 30 maj 2007 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2007 (redigerat) SĂ„ billigt och med bra preamps Ă€r nog svĂ„rt... Titta pĂ„ Echo Audiofire4 och Terratec Phase X24FW, sĂ„ fĂ„r du bra kort till vettigt pris - men det sprĂ€cker dessvĂ€rre grĂ€nsen pĂ„ 2000:-... đ Annars kan du kanske ocksĂ„ titta pĂ„ ett billigare kort som bara har lineingĂ„ngar - men dĂ„ behöver du ju skaffa en extern preamp i stĂ€llet, sĂ„ det hamnar nog i ungefĂ€r samma prislĂ€ge Ă€ndĂ„, om man ska ha nĂ„got som Ă€r ok... EDIT: Du lyckades tydligen hitta ett som var billigare sjĂ€lv medan jag skrev... Vet dock inget om Edirol-interfacet, sĂ„ om det duger eller inte fĂ„r nĂ„gon annan svara pĂ„. đ Tack för svaret. Det behöver iofs inte vara SUPERBRA preamps, bara det lĂ„ter ok och inte brusar. Har kollat upp dina tips och de sprĂ€cker tyvĂ€rr min budget đ Redigerat 30 maj 2007 av eggz
Bone Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 (redigerat) EMU 0404 USB ca 1900:- (USB 2.0) följer med vÀldigt mycket programvara annars kanske Presonus Firebox ca 2700:- med nÄgot mindre programvara funkar? Har köpt men inte installerat EMU 0404 USB och inte testat men lÀst rÀtt mycket bra om Fireboxen. SÄ jag kan inte ge nÄgra kommentarer om hur dom funkar och Àr. Men dom ligger ju ungefÀr inom din budget och har rÀtt mycket programvara. Redigerat 30 maj 2007 av Bone
eggz Postat 30 maj 2007 TrÄdstartare Postat 30 maj 2007 Har kollat runt lite och fastnat för NI Audio Kontrol 1. Ligger pÄ 2700 sÄ det svider rejÀlt i plÄnboken. Men OM man skulle slÄ till pÄ den, Àr det nÄgon som har nÄgra erfarenheter av just det kortet. Eller finns det kanske ngt bÀttre i samma prisklass? Sen sÄ kunde jag inte hitta nÄgot om Preamps, det stod bara 48v Fantommatning, hur fungerar det hÀr?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.