Jump to content
Annons

ElectroAkustisk Bas


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Är novis på detta med basar, men det börjar närma sig ett beslut. Jag ska ha basen till att långsamt ta ut (komponera) på vad som ska spelas in, sedan har jag en riktig och säker basist som ska spela in grejerna då det är dags. Har tidigare tänkt på Yamaha, Ibanez, Squier, en sån där "vanlig" planka-bas. All den stund man inte har råd med en Rickenbacker som är solklar favorit! Men så sa någon till mig att ElektroAkustisk Bas är häftigt, så då har jag fredag-lördag letat info om såna, och det finns tyvärr inte mycket att läsa om det kan jag säga... Inte en enda test har jag funnit!! Något för Studio att testa kanske? Crafter BA400EQ kan vara ett alternativ t.ex. 5600;- hos Brinks Musiks återförsäljare.

Fördelen som jag ser det är att man kan spela och komponera tillsammans: basen o akustisk gitarr, utan att behöva förstärkeri alla gånger.

1) Finns det några andra fördelar med en ElektroAkustisk bas, jämte en som "bara" har elanslutningsmöjlighet och inte låter nåt direkt utan?

2) Inom vilka genrer använder man en ElektroAkustisk bas, som alltså kan spelas med eller utan förstärkare? Jag har aldrig sett det i hårdrock.

3) Vissa basar, Ibanez, har både 1/4-output-kontakt och en XLR-anslutning ut. Det verkar omöjligt att få reda på nånstans om Crafter BA400EQ har XLR också. Har fått för mig att det är mycket bättre om det finns balanserad XLR. (Tänker nämligen på det enorma oväntade lyft min mik fick när jag bytte ut min telesladd till JJ Labs XLR - helt enkelt vackrare lät det.)

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Asså e inte säker på nått men de e lite skillnad på ljudet mellan en elbas och aukustisk bas , den aukustiska e lite för mer klassisk musik typ med fioler och sånt då är aukustiskt bas vanlig, och KoRns bassist änvände en på deras MTV unplugged grej

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Korn. Tack för tipset. Undrar om det finns nåt ställe på Nätet där man kan lyssna på dem eller nånstans mer där man i mp3-format kan lyssna på ElektroAkustisk bas överhuvudtaget. Demos av instrument, och det...

Förresten, det där "unplugged" stämmer inte, va? Visst var den ikopplad till Förstärkaren?

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack igen! Det blir till att besöka YouTube och sedan Harris Musik+ Musikbörsen, för att testa dels ElektroAkustiska basar och dels rena Elbasar IRL.

Sedan ska jag ta ställning till hur viktigt det är att kunna spela tillsammans på bas och gitarr rent akustiskt (utan förstärkare o mikar) och även huruvida elektroakustisk bas passar till min musik: rock/pop/blues/jazz/indie/klassisk/reggae/psychedelia...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...