Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

nu har det uppstÄtt ett problem med min studioutrustning.

Jag har ett marian marc A (adat) ljudkort och en behringer ada8000 preamp till ljudkortet.

I cubase funkar allt perfekt, men nÀr jag Àr ute i windows och anvÀnder vanliga program som tex winamp eller vlc eller windows media player, dÄ kommer det ett hack i ljudet ca var 7e sekund. Det Àr inte ett jÀttehögt hack, men det Àr mÀrkbart och speciellt jobbigt nÀr man lyssnar pÄ musik.

NÄgon som vet hur jag gör för att fÄ ljudet att bli "rent"?

Tack pÄ förhand.

Redigerat av Berggrund
Annons
Postat (redigerat)

Jag hade ett liknande problem i XP.

Berodde pÄ att en massa störande program automatstartade, och ÄgÀrdades sÄ hÀr:

Start -> Kör -> "msconfig" -> Fliken Autostart

Bockade av de program som inte behövdes (behöll ljudkortets kontrollpanel och virusskyddet).

Det *kan* ju vara samma orsak hos dig, men hur man ÄtgÀrdar det i Vista har jag ingen aning om.

Redigerat av Assar
Postat (redigerat)
Jag vet!

Kan det bero pÄ att jag sitter i Vista för nÀrvarande?

Ja det tror jag.

Du har inte möjligthet att testa setupen under ett annat OS?

EDIT: Eller se ovan. Men min tankegÄng var att ASIOdrivisarna funkar sjysst under Vista och dÀrför i Cubase, men sÀmre i Windows...

Redigerat av Torwald
Postat

Tack för svaren.

Jag ska prova att rensa autostart i vista. Jag har dubbla operativ sĂ„ det Ă€r ju rĂ€tt enkelt för mej att starta om datorn till xp 😕 Ska göra det sen..

Men drivrutinerna funkade inte sÄ bra i vista sÄ jag kör asio4all, och det funkar ju bra i cubase.

Postat

Nu har jag rensat autostart, och efter att ha startat om datorn sĂ„ ser jag att allt fungerar som det ska! Ljudet klipper alltsĂ„ inte lĂ€ngre. 😕

Postat
Nu har jag rensat autostart, och efter att ha startat om datorn sĂ„ ser jag att allt fungerar som det ska! Ljudet klipper alltsĂ„ inte lĂ€ngre. 😕

Sjysst!

Postat

[Lite sanning och mycket ironi]

Jupp, sÄ Àr det.

Om man köper en Mac sÄ slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat mÄnga knappar pÄ musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinstÀllningar pÄ tv:n, hackande vÀxellÄda i bilen, grÀl med familjen, ouppfostrade barn, vÀrldssvÀlt samt klimathot.

Hela livet blir som en dans pÄ rosor!

😕

[/Lite sanning och mycket ironi]

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Jupp, sÄ Àr det.

Om man köper en Mac sÄ slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat mÄnga knappar pÄ musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinstÀllningar pÄ tv:n, hackande vÀxellÄda i bilen, grÀl med familjen, ouppfostrade barn, vÀrldssvÀlt samt klimathot.

😕

till och med plĂ„nboken blir lĂ€ttare att bĂ€ra omkring 😄

Postat

Jupp, sÄ Àr det.

😳

till och med plĂ„nboken blir lĂ€ttare att bĂ€ra omkring 😛

Inte nu för tiden. För att fÄ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sÄdan PC - som Àr lika bra som en mac alltsÄ) fÄr man ju punga ut betydligt mer pengar Àn vad man fÄr göra för mac'en.

.Viktor

Postat
Inte nu för tiden. För att fÄ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sÄdan PC - som Àr lika bra som en mac alltsÄ) fÄr man ju punga ut betydligt mer pengar Àn vad man fÄr göra för mac'en.

.Viktor

Mycket möjligt att det stÀmmer... vi gör en snabb test...

Jag Àger idag:

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet pÄ 1066mhz

4gb 800mhz DDR2

4st 320gb SATA2 16MB chace diskar

graffekortet Àr knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man bestÀller mac eller PC

SĂ„ vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten?

Postat

Religionsstrider Àr jÀvligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan Àr en frÄga och tycke och smak.

Lika tröttsamt som religionsstrider Àr det med fundamentalister som hÀvdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gÀller oavsett vilken religion det handlar om.

LÄt oss lÀgga ner bÄde religionsstrider och fundamentalism.

Postat
Religionsstrider Àr jÀvligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan Àr en frÄga och tycke och smak.

Lika tröttsamt som religionsstrider Àr det med fundamentalister som hÀvdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gÀller oavsett vilken religion det handlar om.

LÄt oss lÀgga ner bÄde religionsstrider och fundamentalism.

alla borde bilda sig en egen uppfattning om allting... sĂ„ lĂ€nge dom fortsĂ€tter bilda den tills den blir rĂ€tt 😛

SkĂ€mt Ă„sido... jag tror inte att nĂ„n av oss som skrivit hĂ€r i den hĂ€r trĂ„den Ă€r fundamentalister av nĂ„tt slag. Jag tyckte bara det skulle vara spĂ€nnande att se vad en likvĂ€rdig Mac kostar i dagslĂ€get (inte för att jag funderar pĂ„ att konvertera *huuuga* 🙂 )

BĂ„de PC och Mac har sina för och nackdelar och jag skulle nog gilla Mac precis som jag gillar PC idag ifall jag skulle ta och lĂ€ra mig grĂ€nssnittet och allt sĂ„nt som Ă€r annorlunda dem emellan. Men som det heter: If it ain't broken, why fix it. Jag trivs med PC och har skaffat mig sĂ„pass stadiga grundkunskaper att jag kan bygga en stabil dator som inte krĂ„nglar... 🙁 Det kan hĂ€nda att jag fĂ„r Ă€ta upp det dĂ€r 😳

Postat

.Viktor

Jag Àger idag:

4gb 800mhz DDR2

graffekortet Àr knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man bestÀller mac eller PC

PÄ pappret kanske PC'n blir billigare men jÀmförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den Àr i verkligheten sÄ vinner ju mac'en alla gÄnger.

.Viktor

Postat

.Viktor

Jag Àger idag:

4gb 800mhz DDR2

PÄ pappret kanske PC'n blir billigare men jÀmförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den Àr i verkligheten sÄ vinner ju mac'en alla gÄnger.

.Viktor

ja det var nog det jag ville komma fram till.... för mÄnga kanske inte har rÄd att punga ut dom dÀr extra tusenlapparna för att fÄ sig en Mac.

NĂ„ja... alla blir ju salig pĂ„ sin sak. Det finns ju till och med folk som Ă€ter Kiwi med skalet pĂ„ đŸ˜±

đŸ˜±

Postat
hehe

nej jag Ă€r för van vid pc och har aldrig gillat mac heller đŸ˜±đŸ˜±

Du har förstĂ„s testat mac sĂ„ pass mycket sĂ„ att du kan sĂ€ga att du inte gillar mac? đŸ˜±

Postat

Ja jag har arbetat en del med mac. Jag har jobbat med bÄde film och musik pÄ mac, sÄ jag har ju lite erfarenhet..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.