Berggrund Postat 12 mars 2007 Postat 12 mars 2007 (redigerat) Hej, nu har det uppstÄtt ett problem med min studioutrustning. Jag har ett marian marc A (adat) ljudkort och en behringer ada8000 preamp till ljudkortet. I cubase funkar allt perfekt, men nÀr jag Àr ute i windows och anvÀnder vanliga program som tex winamp eller vlc eller windows media player, dÄ kommer det ett hack i ljudet ca var 7e sekund. Det Àr inte ett jÀttehögt hack, men det Àr mÀrkbart och speciellt jobbigt nÀr man lyssnar pÄ musik. NÄgon som vet hur jag gör för att fÄ ljudet att bli "rent"? Tack pÄ förhand. Redigerat 12 mars 2007 av Berggrund
Berggrund Postat 12 mars 2007 TrÄdstartare Postat 12 mars 2007 Jag vet! Kan det bero pÄ att jag sitter i Vista för nÀrvarande?
Berggrund Postat 13 mars 2007 TrÄdstartare Postat 13 mars 2007 heh.. ingen annan som har nÄn idé om vad man kan prova?
Assar Postat 13 mars 2007 Postat 13 mars 2007 (redigerat) Jag hade ett liknande problem i XP. Berodde pÄ att en massa störande program automatstartade, och ÄgÀrdades sÄ hÀr: Start -> Kör -> "msconfig" -> Fliken Autostart Bockade av de program som inte behövdes (behöll ljudkortets kontrollpanel och virusskyddet). Det *kan* ju vara samma orsak hos dig, men hur man ÄtgÀrdar det i Vista har jag ingen aning om. Redigerat 13 mars 2007 av Assar
Torwald Postat 13 mars 2007 Postat 13 mars 2007 (redigerat) Jag vet!Kan det bero pÄ att jag sitter i Vista för nÀrvarande? Ja det tror jag. Du har inte möjligthet att testa setupen under ett annat OS? EDIT: Eller se ovan. Men min tankegÄng var att ASIOdrivisarna funkar sjysst under Vista och dÀrför i Cubase, men sÀmre i Windows... Redigerat 13 mars 2007 av Torwald
Berggrund Postat 13 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2007 Tack för svaren. Jag ska prova att rensa autostart i vista. Jag har dubbla operativ sĂ„ det Ă€r ju rĂ€tt enkelt för mej att starta om datorn till xp đ Ska göra det sen.. Men drivrutinerna funkade inte sĂ„ bra i vista sĂ„ jag kör asio4all, och det funkar ju bra i cubase.
Berggrund Postat 13 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2007 Nu har jag rensat autostart, och efter att ha startat om datorn sĂ„ ser jag att allt fungerar som det ska! Ljudet klipper alltsĂ„ inte lĂ€ngre. đ
Torwald Postat 13 mars 2007 Postat 13 mars 2007 Nu har jag rensat autostart, och efter att ha startat om datorn sĂ„ ser jag att allt fungerar som det ska! Ljudet klipper alltsĂ„ inte lĂ€ngre. đ Sjysst!
Berggrund Postat 14 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 14 mars 2007 (redigerat) đ Redigerat 14 mars 2007 av Berggrund
ViktorDenStore Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 [Lite ironi och mycket sanning] Köp en mac đ (sĂ„ slipper du problem) [/Lite ironi och mycket sanning]
Assar Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 [Lite sanning och mycket ironi] Jupp, sĂ„ Ă€r det. Om man köper en Mac sĂ„ slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat mĂ„nga knappar pĂ„ musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinstĂ€llningar pĂ„ tv:n, hackande vĂ€xellĂ„da i bilen, grĂ€l med familjen, ouppfostrade barn, vĂ€rldssvĂ€lt samt klimathot. Hela livet blir som en dans pĂ„ rosor! đ [/Lite sanning och mycket ironi]
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 [Lite sanning och mycket ironi] Jupp, sĂ„ Ă€r det. Om man köper en Mac sĂ„ slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat mĂ„nga knappar pĂ„ musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinstĂ€llningar pĂ„ tv:n, hackande vĂ€xellĂ„da i bilen, grĂ€l med familjen, ouppfostrade barn, vĂ€rldssvĂ€lt samt klimathot. Hela livet blir som en dans pĂ„ rosor! đ [/Lite sanning och mycket ironi] till och med plĂ„nboken blir lĂ€ttare att bĂ€ra omkring đ
ViktorDenStore Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 [Lite sanning och mycket ironi] Jupp, sĂ„ Ă€r det. Om man köper en Mac sĂ„ slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat mĂ„nga knappar pĂ„ musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinstĂ€llningar pĂ„ tv:n, hackande vĂ€xellĂ„da i bilen, grĂ€l med familjen, ouppfostrade barn, vĂ€rldssvĂ€lt samt klimathot. Hela livet blir som en dans pĂ„ rosor! đł [/Lite sanning och mycket ironi] till och med plĂ„nboken blir lĂ€ttare att bĂ€ra omkring đ Inte nu för tiden. För att fĂ„ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sĂ„dan PC - som Ă€r lika bra som en mac alltsĂ„) fĂ„r man ju punga ut betydligt mer pengar Ă€n vad man fĂ„r göra för mac'en. .Viktor
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 Inte nu för tiden. För att fÄ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sÄdan PC - som Àr lika bra som en mac alltsÄ) fÄr man ju punga ut betydligt mer pengar Àn vad man fÄr göra för mac'en. .Viktor Mycket möjligt att det stÀmmer... vi gör en snabb test... Jag Àger idag: Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet pÄ 1066mhz 4gb 800mhz DDR2 4st 320gb SATA2 16MB chace diskar graffekortet Àr knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man bestÀller mac eller PC SÄ vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten?
Assar Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 Religionsstrider Àr jÀvligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan Àr en frÄga och tycke och smak. Lika tröttsamt som religionsstrider Àr det med fundamentalister som hÀvdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gÀller oavsett vilken religion det handlar om. LÄt oss lÀgga ner bÄde religionsstrider och fundamentalism.
thrinithan (oregistrerad) Postat 14 mars 2007 Postat 14 mars 2007 Religionsstrider Ă€r jĂ€vligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan Ă€r en frĂ„ga och tycke och smak. Lika tröttsamt som religionsstrider Ă€r det med fundamentalister som hĂ€vdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gĂ€ller oavsett vilken religion det handlar om. LĂ„t oss lĂ€gga ner bĂ„de religionsstrider och fundamentalism. alla borde bilda sig en egen uppfattning om allting... sĂ„ lĂ€nge dom fortsĂ€tter bilda den tills den blir rĂ€tt đ SkĂ€mt Ă„sido... jag tror inte att nĂ„n av oss som skrivit hĂ€r i den hĂ€r trĂ„den Ă€r fundamentalister av nĂ„tt slag. Jag tyckte bara det skulle vara spĂ€nnande att se vad en likvĂ€rdig Mac kostar i dagslĂ€get (inte för att jag funderar pĂ„ att konvertera *huuuga* đ ) BĂ„de PC och Mac har sina för och nackdelar och jag skulle nog gilla Mac precis som jag gillar PC idag ifall jag skulle ta och lĂ€ra mig grĂ€nssnittet och allt sĂ„nt som Ă€r annorlunda dem emellan. Men som det heter: If it ain't broken, why fix it. Jag trivs med PC och har skaffat mig sĂ„pass stadiga grundkunskaper att jag kan bygga en stabil dator som inte krĂ„nglar... đ Det kan hĂ€nda att jag fĂ„r Ă€ta upp det dĂ€r đł
ViktorDenStore Postat 15 mars 2007 Postat 15 mars 2007 Inte nu för tiden. För att fÄ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sÄdan PC - som Àr lika bra som en mac alltsÄ) fÄr man ju punga ut betydligt mer pengar Àn vad man fÄr göra för mac'en. .Viktor Mycket möjligt att det stÀmmer... vi gör en snabb test... Jag Àger idag: Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet pÄ 1066mhz 4gb 800mhz DDR2 4st 320gb SATA2 16MB chace diskar graffekortet Àr knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man bestÀller mac eller PC SÄ vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten? PÄ pappret kanske PC'n blir billigare men jÀmförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den Àr i verkligheten sÄ vinner ju mac'en alla gÄnger. .Viktor
thrinithan (oregistrerad) Postat 15 mars 2007 Postat 15 mars 2007 Inte nu för tiden. För att fĂ„ en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sĂ„dan PC - som Ă€r lika bra som en mac alltsĂ„) fĂ„r man ju punga ut betydligt mer pengar Ă€n vad man fĂ„r göra för mac'en. .Viktor Mycket möjligt att det stĂ€mmer... vi gör en snabb test... Jag Ă€ger idag: Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet pĂ„ 1066mhz 4gb 800mhz DDR2 4st 320gb SATA2 16MB chace diskar graffekortet Ă€r knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man bestĂ€ller mac eller PC SĂ„ vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten? PĂ„ pappret kanske PC'n blir billigare men jĂ€mförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den Ă€r i verkligheten sĂ„ vinner ju mac'en alla gĂ„nger. .Viktor ja det var nog det jag ville komma fram till.... för mĂ„nga kanske inte har rĂ„d att punga ut dom dĂ€r extra tusenlapparna för att fĂ„ sig en Mac. NĂ„ja... alla blir ju salig pĂ„ sin sak. Det finns ju till och med folk som Ă€ter Kiwi med skalet pĂ„ đ± đ±
Berggrund Postat 15 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 15 mars 2007 hehe nej jag Ă€r för van vid pc och har aldrig gillat mac heller đ±đ±
ViktorDenStore Postat 15 mars 2007 Postat 15 mars 2007 hehenej jag Ă€r för van vid pc och har aldrig gillat mac heller đ±đ± Du har förstĂ„s testat mac sĂ„ pass mycket sĂ„ att du kan sĂ€ga att du inte gillar mac? đ±
Berggrund Postat 15 mars 2007 TrÄdstartare Postat 15 mars 2007 Ja jag har arbetat en del med mac. Jag har jobbat med bÄde film och musik pÄ mac, sÄ jag har ju lite erfarenhet..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.