Jump to content
Annons

Hur och när fixar man spretig ljudbild?


mowcheeba

Recommended Posts

Har skapat trumspår i ReDrum(House Kit) och sen lagt på elgitarrer, bas och slasksång. Även om det låter okej så får man känslan av att allt är inspelat i separata rum vid många olika tillfällen. Hur ramar man in allting? Tänker speciellt på trumspår från Redrum och Dr. Rex. Vill kunna använda Drum n Bass loopar eller ett Housekit i ReDrum och sedan lägga gitarr o bas på och få det att låta bra i ett sammanhang. Kan man fixa till det i slutmixen genom att köra allt genom samma "filter"(Pluggar)?

Redigerat av mowcheeba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar tänka ljudbild redan när jag arrar och bestämmer vilka instrument/ljud som ska vara med. Sedan när jag spelar in så försöker jag så gott det går att få det att låta som jag vill med mickplacering olika dubbar osv. inga effekter än.

Det kan ju kännas lite rörigt att alla processer flyter ihop men jag tror det är bra för att i största mån undvika nödlösningar och kompromisser senare..

Det finns tyvärr inget magiskt filter att lägga på som gör att det blir en enhet vid slutmix. Men jobba med eq, reverb, dist osv. vid mix för att få en enhetlig ljudbild. Tänk på vad de olika ljuden/instrumenten har för funktion musikaliskt och vilken plats de ska ha i ljudbilden och jobba mot referenslåtar.

Lycka till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...