Jump to content
Annons

Gammal midi-klaviatur eller ny usb-klaviatur


kalaslemuren

Recommended Posts

Hej!

Ska köpa en klaviatur/midi-controler.

Jag har inte så stor budget och det står just nu mellan en beggad gammal Roland A-30 eller en CME UF5.

A-30 har 76 viktade tangenter medan UF5 har 49 semi-viktade.

CME:n har däremot usb-interface samt 8 knobs och 9 faders plus div knappar man kan programmera.

Det vore kul att kunna styra syntar, typ NI Massive med rattar och kunna styra sin daw med faders.

Jag är inte alls van vid att spela klaviatur och tänkte leka med lite elektronisk musik samt spela lite klaviatur i rock. Funderar även på att börja ta piano-lektioner, men ett piano har jag hemma.

Frågan är om ni tror att jag kommer att märka någon skillnad mellan viktade och semi-viktade tangenter och om jag behöver sex oktaver eller om det räcker med fyra samt om rattar och faders är något att ha.

Dessutom undrar jag om det är några problem att sätta upp UF5:ans rattar och faders mot Ableton Live 5, som jag förstått det verkar det lätt med midi learn-funktionen.

Om jag kör Roland A-30 kommer jag köra den via ett m-audio firewire 410 in i en macbook och vidare in i live 5 samt in i reason!

Kan tillägga att min budget sträcker sig upp till tusenlappen, om någon har något annat altenativ tar jag gärna emot förslag!

Tacksam för alla svar!

Anton

EDIT: Råkade skriva AC-30 (som vox:en) istället för A-30

Redigerat av kalaslemuren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Roland A3 är ju ett tyngre och större keyboard så är du van vid syntar så är det behagligt att spela på. O du är nybörjare så skulle jag nog hellre satsa på CME. CME har aftertouch vilket kan vara skoj. Tangenterna på A3 är semivägda så skillnaden är nog inte så jättestor och har du int spelat mycket piano eller så så spelar det inte jättestorroll. De små midikeyboarden kan kännas lite plastiga och leksaksaktiga, men det är nog den största skillnaden. A3 har några år på nacken och musikbranchen utvekals fort det kan vara svårt att hitta fungerande drivrutiner och sådant som säkert följer med CME. Dessutom om du gör datorbaserad musi så är de extra reglagen faktiskt användbara.

Det är inte mycket pengar du lägger så förvänta dig inte manna. kan faktiskt inte komma på något som skulel vara revolutionerande i den prisklassen. Kör själv på ett plastigt Edirolkeyboard och det fungerar faktiskt ganska bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag köpte en begagnad A-50:a för 100€. Garanterat bättre än plastskiten som säljs idag. Om det är viktigt med knobar och kontrollers så kan ju en begagnat U-control eller nåt sånt fungera också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan varmt rekommendera M-Audio Axiom serien.

Där får man en mängd rattar och reglar plus det bästa.

Helt ok trumpads.

Jag köpte 61an skulle nog köpt storleken större med 16 pads istället för 8.

Skitball att göra trummor med pads

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en begagnad A-50:a för 100€. Garanterat bättre än plastskiten som säljs idag. Om det är viktigt med knobar och kontrollers så kan ju en begagnat U-control eller nåt sånt fungera också.

Du har ju också en poäng. En begangad controller går att hitta för ganska små pengar. Aftertouch... njaee förresten det kanske inte spelar så stor roll. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera M-Audio Axiom serien.

Där får man en mängd rattar och reglar plus det bästa.

Helt ok trumpads.

Jag köpte 61an skulle nog köpt storleken större med 16 pads istället för 8.

Skitball att göra trummor med pads

Jag har hittat en axiom 49 för 1800 spänn, vore kul med pads, men jag vet inte om det är värt 800 spänn... Även om pads verkar grymt för trummor, jag har ju iDrum och EZdrummer, så de borde ju kunna göra jobbet åt en 😱

Som sagt har jag en tight budget pga att jag är student, lutar just nu åt en cme uf5, hoppas att de funkar bra... De är ju i alla fall i aluminium till skillnad mot alla plastgrejer som finns ute just nu.

Det jag funderar på är om jag behöver mer än fyra oktaver, men man kan ju splitta CME:n, så då kan man ju spela bas en klaviatur högre än vad den borde vara och sen transposa, så det borde ju fungera.

Nu lutar det åt CME, köper den nästa vecka om ingen ger mig några skäl eller övervägande tips att köpa något annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Aftertouch... njaee förresten det kanske inte spelar så stor roll.

Nä, men det är ju alltid trevligt att kunna berätta om hur fint det är!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Roland A3 är ju ett tyngre och större keyboard så är du van vid syntar så är det behagligt att spela på. O du är nybörjare så skulle jag nog hellre satsa på CME. CME har aftertouch vilket kan vara skoj. Tangenterna på A3 är semivägda så skillnaden är nog inte så jättestor och har du int spelat mycket piano eller så så spelar det inte jättestorroll. De små midikeyboarden kan kännas lite plastiga och leksaksaktiga, men det är nog den största skillnaden. A3 har några år på nacken och musikbranchen utvekals fort det kan vara svårt att hitta fungerande drivrutiner och sådant som säkert följer med CME. Dessutom om du gör datorbaserad musi så är de extra reglagen faktiskt användbara.

Det är inte mycket pengar du lägger så förvänta dig inte manna. kan faktiskt inte komma på något som skulel vara revolutionerande i den prisklassen. Kör själv på ett plastigt Edirolkeyboard och det fungerar faktiskt ganska bra. 😱

Drivrutiner? A30 pratar ju midi. (Det gör för övrigt CME också förutom midi över USB)

Ska du ha drivrutiner så blir det till midi porten inte klaviaturen. För övrigt så kan det

vara värt att fundera på en gamal synt för att få ett midi keyboard. Och vilket

keyboard som känns bäst är mycket smaksak, men det är även en del kvalitetsskillnander

på klaviaturen. Tex dynamiken. Det finns 127 slagnivåer i midi, klaviaturet ska gå att fås

att generara både en "1" och en "127" utan problem. CME klaviaturen kan mycket men är känns plastig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...