Jump to content
Annons

Inlärning


Niklasson

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta hur man lättast lär sig spela, t.ex. olika fill, hålla takten genom solon osv. Har inte dunkat trummor på ett bra tag nnu, men efter att ha hört från en kompis att mitt omusikaliska dunkande har mer taktkänsla än vad en som vi umgås med i bland har, så funderar jag på att lära mig spela seriöst =)

Tips, någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Metronom... om du inte har en grym taktkänsla redan (vilket jag vet att du inte har). Att öva till klick ger mycket. Visserligen tråkigt som foen, men det lönar sig i slutändan.

Annars... musikskolan...

kolla trumskolan.se, där finns några videos om du tänkt ge dig på att lära dig själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Metronom... om du inte har en grym taktkänsla redan (vilket jag vet att du inte har). Att öva till klick ger mycket. Visserligen tråkigt som foen, men det lönar sig i slutändan.

Annars... musikskolan...

kolla trumskolan.se, där finns några videos om du tänkt ge dig på att lära dig själv...

Musikskolan.. Ja.. Var det inte där du fick lära dig att spela yllemössan på 3 år? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Metronom... om du inte har en grym taktkänsla redan (vilket jag vet att du inte har). Att öva till klick ger mycket. Visserligen tråkigt som foen, men det lönar sig i slutändan.

Annars... musikskolan...

kolla trumskolan.se, där finns några videos om du tänkt ge dig på att lära dig själv...

Musikskolan.. Ja.. Var det inte där du fick lära dig att spela yllemössan på 3 år? 😄

Humm, jo, i kompväg i alla fall. Men det tar tid att lära sig grunderna. Plus att man får sitta och nöta övningar i förbannelse. Också tråkigt, men det ger väldigt mycket.

Att inte kunna grunderna är ju som att köra bil utan däck... Det går ju att köra runt på bromsoken om man vill, men det kommer nog inte gå så bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är snäppet viktigare än metronomnötande är att du lär dig spela med andra, dvs anpassa ditt spelande. Börja med att spela till låtar du tycker är bra och som har hyfsat "sväng". Om det funkar bra kan du fortsätta med att spela till svårare grejer. Det är den bästa förberedelse man kan få för att spela i ett band. Om du varvar det med teknik- och metronomövningar så är du home safe 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 🙁 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😱 I will do my best 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 😄 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😛 I will do my best 😲

Spela låtar du inte gillar då! 🙂

Spela vad som helst, all träning är bra träning. Jag burkar träna min hi-hat-högerarm med hjälp av Ebba Grön. Testa "Beväpna Er". Den tycker jag blir jobbig efter ett tag, men jag är å andra sidan ingen duktig trummis på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 🙂 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😄 I will do my best 😲

allt handlar om hur mkt du övar för att få det sound du eftersträvar.. att spela improvisationsmusik kräver övning och bortseende från vad andra tycker, det är iaf min åsikt.. 🙂

när de kommer till metal, så gäller det oftast att få slagteknik fotteknik osv för att kunna härda i långa trumpass.. it all comes down to technics.. 😎

öva så jädra mkt det bara går.. plus en klassiker trumma på ALLT.. sitt o öva med trumpinnar på pads, sätt upp bawskaggepad o sitt o öva chops framför tv:n.. övaövaövaövaöva 😎

sen lite övning med.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 🙂 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😛 I will do my best 😲

Spela låtar du inte gillar då! 😎

Spela vad som helst, all träning är bra träning. Jag burkar träna min hi-hat-högerarm med hjälp av Ebba Grön. Testa "Beväpna Er". Den tycker jag blir jobbig efter ett tag, men jag är å andra sidan ingen duktig trummis på något sätt.

skaru öva hihat hastighet ska du lyssna på all amerikansk punkrock från 70talet.. där matas hihat i 64delar.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 😎 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😄 I will do my best 😲

Spela låtar du inte gillar då! 🙂

Spela vad som helst, all träning är bra träning. Jag burkar träna min hi-hat-högerarm med hjälp av Ebba Grön. Testa "Beväpna Er". Den tycker jag blir jobbig efter ett tag, men jag är å andra sidan ingen duktig trummis på något sätt.

skaru öva hihat hastighet ska du lyssna på all amerikansk punkrock från 70talet.. där matas hihat i 64delar.. 🙂

Har inte så speciellt befintlig koll på amerikansk punkrock från 70-talet 😎 kan du ge ett tydligt exempel på artist/låt som man kan lyssna på? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sitt o banka så mkt du bara kan så ofta du kan..

man behöverinte spela exakt så som en lärare säger..

lyssna o spela med i låtar du gillar osv..

Låtar jag gillar? Det blir jätteenkelt 😄 "Akustisk" musik som jag gillar kallas metal 😉 I will do my best 😏

Spela låtar du inte gillar då! 🙂

Spela vad som helst, all träning är bra träning. Jag burkar träna min hi-hat-högerarm med hjälp av Ebba Grön. Testa "Beväpna Er". Den tycker jag blir jobbig efter ett tag, men jag är å andra sidan ingen duktig trummis på något sätt.

skaru öva hihat hastighet ska du lyssna på all amerikansk punkrock från 70talet.. där matas hihat i 64delar.. 🙂

Har inte så speciellt befintlig koll på amerikansk punkrock från 70-talet 😛 kan du ge ett tydligt exempel på artist/låt som man kan lyssna på? 😛

dead kennedys.. där har du en snubbe som kan mata hihat.. jäääädrar.. 8 delar i 150bpm.. jisses de går undan.. hade han flyttat högerhanden till virveln hade de blitt grindcore.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

dead kennedys.. där har du en snubbe som kan mata hihat.. jäääädrar.. 8 delar i 150bpm.. jisses de går undan.. hade han flyttat högerhanden till virveln hade de blitt grindcore.. tongue.gif

Amen to that 😏

Dead kennedys är/var det lätt bästa punkbandet

lyssna på holiday in cambodia t.e.x riktigt skön låt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

dead kennedys.. där har du en snubbe som kan mata hihat.. jäääädrar.. 8 delar i 150bpm.. jisses de går undan.. hade han flyttat högerhanden till virveln hade de blitt grindcore.. tongue.gif

Amen to that 😉

Dead kennedys är/var det lätt bästa punkbandet

lyssna på holiday in cambodia t.e.x riktigt skön låt 😛

ja har en platta med dom som jag lagt in i mp3 på datorn o sen tappat bort cdskivan.. 😏

tror de e holidays in cambodia, occh jädrar va han klöser på med hihaten.. sitter o försöker lira med till o från, men han spelar sjukligt snabbt.. 😛

o de går fan inte jämföra hihatspel med grind på virvel.. helt annan respons från de olika materialen.. hade han lirat trummor i ett grindband hade han knäckt alla.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dead kennedys.. där har du en snubbe som kan mata hihat.. jäääädrar.. 8 delar i 150bpm.. jisses de går undan.. hade han flyttat högerhanden till virveln hade de blitt grindcore.. tongue.gif

Amen to that 😄

Dead kennedys är/var det lätt bästa punkbandet

lyssna på holiday in cambodia t.e.x riktigt skön låt 😆

jadu, den var verkligen härlig =)

EDIT: Även om jag inte hör den beryktade hihatmatningen 😆

Redigerat av Niklasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...