Jump to content
Annons

RME fireface 400


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Jag funderar på att uppdatera min lilla hemma studio med ett nytt ljudkort. Idagsläget har jag ett M-audio firewire 410. Ett kort som jag överlag har varit mycket nöjd med. Jag känner dock att det börjar bli dags att sikta högre, och om möjligt kunna höja ljudkvalitèn på mina inspelningar.

Mina ögon har fastnat lite på RME's nya ljudkort - fireface 400. Jag vet att RME har ett mycket gott rykte i pro-audio kretsar, men eftersom ljudkortet är så nytt, så kan jag inte direkt hitta några recenssioner. Därför vill jag nu gärna ha input från andra som har erfarenhet av detta ljudkort!

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

TJena Frejan!

Jag hade tidigare ett M-audio Firewire 410 och uppgraderad lite innan jul till ett RME fireface 400. Överlag var jag nöjd med M-audio, det fanns dock en del brister som idag är helt obefintliga. RME är betydligt mer stabilt när det gäller midisynkronisering, anslutningsmöjligheter och latency.

Jag har jobbat med ganska stora projekt som jag startade med mitt M-audio och jag kunde slita håret av mig när latencyn och stabiliteten ballade ur totalt!

Nu har jag INGA som helst problem med verken latency eller övriga stabilitetsproblem. Latencyn ligger på en väldigt bra nivå 120 samples, 64 000 Hz, 32 bitar ger en latency på min dator omkring 1-2 millisekunder.

Micpreampsen låter väldigt naturligt och ärligt. Med min nuvarande mic en Golden Age TC-1 rörmic låter det aningen vasst i de högre registret.

Eftersom att det dynamiska omfånget är betydligt högre på RME än M-audio blir även resultatet därefter. Signal to Noise är också det betydligt mycket bättre! Det finns i princip inget brus överhuvudtaget.

Jag kan rekommendera det starkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är jättenöjd med mitt fireface 400 kort! Tycker dock att vridpoten är lite klen jämfört med resten av kortet som är byggt som en stridsvagn, men den fyller ju sin funktion.

riktigt bra ljud(jämfört med mitt gamla motu 2408 kort) och hur stabilt som helst 😲

Du kommer nog inte att bli besviken om du köper detta kort, vill nog påsta att det är bland det bästa i prisklassen om du inte behöver många preamps...de två inbyggda är dock riktigt bra 🙂

rekkomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ni som har kortet. Vad får ni för värde på brusgolvet? Tex i cubase, ställ input reglen i normal "0 dB" och se vad mätaren skriver ut för värde. Dvs texten ovanför 0.00 i en mixervy vid nerkanten av reglen.

Detta gör för ingångarna utan preamp, och inget anslutet på ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Tack så mycket för alla svar! Det glädjer mig att det jag egentligen tänkte om kortet verkar vara sant. Om man nu kan konstatera en sanning efter bara två positiva svar vill säga =).

Det får bli ett sådant kort helt enkelt! Skönt att slippa huvudbry. Tror att det kommer att bli himla bra detta.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...