Jump to content
Annons

Ljudkort

gklav (oregistrerad)

Recommended Posts

gklav (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej !

har idag ett ljudkort Audiophile 2496 (4 in /4 ut), cubase sx3, en extern mixer och kör VST instrument på detta.

om jag skaffar mig Guitar RIG 2 eller motsvarande kan jag då spela in gitarren på ett audio spår. har fått för mig att det kommer att bli problem med mitt ljudkort.

vad skall man i sådana fall ha och hur skall detta kopplas.

Redigerat av gklav
Annons
Postat

Jag har samma ljudkort och samma software och en gammal extern mixer (sony mdm-x4 multitrack recorder:D) och det fungerar nog bra att spela in gitarr. Jag bara kopplar elgitarren till ett spår på mixern och mixerns stereo output är kopplad (med två kablar) till ljudkortets input. Midi keyboarden är kopplad med midi kabel direkt in i ljudkortet och högtalarna från ljudkortets stereo output.

gklav (oregistrerad)
Postat

Tack försvaret! Ja spelar in precis som du gitarr och sång är inget problem i Cubase.

Men om man skall använda en programvara typ Guitar port eller Guitar rig etc..

kommer det att fungera jag antar att dessa vill abonera på ljudkortet och då blir det inte någonting över för Cubase.

Eller är jag helt ute och Cycklar.

Postat
Tack försvaret! Ja spelar in precis som du gitarr och sång är inget problem i Cubase.

kommer det att fungera jag antar att dessa vill abonera på ljudkortet och då blir det inte någonting över för Cubase.

Ja du är helt ute och cyklar då, effektpluggar och vst-instrument abbonerar inte på något utrymme på ljudkortet.

gklav (oregistrerad)
Postat

Ja du är helt ute och cyklar då, effektpluggar och vst-instrument abbonerar inte på något utrymme på ljudkortet.

OK va bra, jag hittade en tråd som förklarade lite mera

visste inte att gitarr effekterna hanteras som en effektplugg!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32479

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.