coxen Postat 25 januari 2007 Postat 25 januari 2007 hur väl dämpar en sådan ljud? jag har inga planer på att lägga ut många tusen på dämpning av min hemmastudio, dels pga. att jag inte spelar akustiska instument och för att en flytt är i sikte. jag undrar om man kan dämpa hyfsat med en vanlig skumgummimadrass? alltså, skruva fast på väggen. det jag vill uppnå med det hela är att dämpa "oljudet" så grannarna håller käften... jag funderar även på att hänga tjocka tunga militärfiltar i taket. mvh!
Claes Holmerup Postat 25 januari 2007 Postat 25 januari 2007 (redigerat) En madrass är inte samma material som akustikskum, så den tar mest diskant, precis som filtar. Sådana saker gör dessutom ingenting alls åt ljuddämpning (som är det du behöver), utan det ger bara effekt på akustiken i rummet. Likadant är det med akustikskum. Akustikbehandling och ljuddämpning är två helt olika saker - och det finns flera trådar som behandlar ämnena. Det handlar om att du behöver bygga en extra vägg och annat "kul" - annars kommer du inte att få någon dämpning mot omvärlden. Redigerat 25 januari 2007 av Claes
coxen Postat 25 januari 2007 Trådstartare Postat 25 januari 2007 En madrass är inte samma material som akustikskum, så den tar mest diskant, precis som filtar. Sådana saker gör dessutom ingenting alls åt ljuddämpning (som är det du behöver), utan det ger bara effekt på akustiken i rummet. Likadant är det med akustikskum. Akustikbehandling och ljuddämpning är två helt olika saker - och det finns flera trådar som behandlar ämnena. Det handlar om att du behöver bygga en extra vägg och annat "kul" - annars kommer du inte att få någon dämpning mot omvärlden. aah. jag trodde de hade med varandra att göra. det enda jag hittar när jag söker är dessa mvh!
Claes Holmerup Postat 25 januari 2007 Postat 25 januari 2007 Prova DETTA i stället, så är det bara att börja beta av trådarna... 😛
coxen Postat 25 januari 2007 Trådstartare Postat 25 januari 2007 Prova DETTA i stället, så är det bara att börja beta av trådarna... 😄 haha. jag skyller på trötthet 😄 tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.