Jump to content
Annons

Kommentarer önskas på pop-låt


MacTS

Recommended Posts

LÅTNAMN: Farväl

ARTIST/GRUPP: Marcus Backlund

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 2,40

KOMPOSITÖR: Marcus Backlund

PRODUCENT: Marcus Backlund

EV. MEDVERKANDE: Bara jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 3mb

STATUS: En första mix

LÅTLÄNK: Låten

Hej,

Har börjat ett litet projekt som förhoppningsvis ska resultera i en fullängdsskiva när det blir klart. Jag brukar vara lite slarvig när jag spelar in (är lite otålig...) och är ingen hejjare på att mixa, men tanken är att jag ska försöka vara mer noggrann och verkligen försöka få inspelningarna och mixarna bra på detta projekt. Totalt rör det sig om ett tiotal låtar i nån form av pop-stuk som ska spelas in och mixas.

Skulle vilja ha kommentarer på denna första tidiga mix, vad ska upp eller ner, ska sången tas om osv

Har även nya monitorer som jag inte har lyssnat in mig ordentligt på ännu.

Tack på förhand, såväl ris som ros välkomnas. Allt för att kunna utvecklas.

farvalv3.mp3

Redigerat av MacTS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena! Jag sitter på riktigt dåliga högtalare, dom kanske ljuger lite 😆

Bra låt! Jag är ingen mixningshejjare, men låten känns välmixad tycker jag.

Jag gillar dock inte ljudet på virveln. Haru lagt på nåt kallt och kort reverb?

Känns som om den inte smälter in i ljudbilen riktigt.

Sången är bra, men kan vara bättre. Missförstå mig inte, du/han kan sjunga. Men låten håller ju klass och det enda som inte hänger med till 100% är väl sången då.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Låten är helt ok. Byt Virvelljud eller softa till virveln lite grann. Orgeln är lite hög i början. Sången är lite öjämn i både ton o volym MEN dock är den charmig så den skulle nog funka iallafall. Bra jobbat / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena MacTs.

Försökte dra ned din låt men se det gick inte..Släng upp en mp3:a på studios server så jag får lyssna.Blev lite nyfiken när låten hette Farväl..Jag har också skrivit en låt som heter så - hade varit kul att lyssna på din..Min ligger här på forumet,vet inte på vilken sida dock,ifall du vill lyssna..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena MacTs.

Försökte dra ned din låt men se det gick inte..Släng upp en mp3:a på studios server så jag får lyssna.Blev lite nyfiken när låten hette Farväl..Jag har också skrivit en låt som heter så - hade varit kul att lyssna på din..Min ligger här på forumet,vet inte på vilken sida dock,ifall du vill lyssna..

Mvh

Harmonica mike

Nu har jag slängt upp den på studioservern (finns i första inlägget). Ska leta reda på din låt och lyssna imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx.

Då lyssnar jag..Några av mina alster har varit på Svenska(bl.a.Farväl)tycker att det är svårt att skriva på vårt modersmål..Du har en bra låt här,om än lite kort..

Snyggt arrat och framfört.Bra lead sång. Körerna lite sämre där tjejen kommer in..

Inget fel på sång prestation,bara lite för hög tjej stämma.Lite otajt feeling på delar av kör paketet..Kanske bara för mycket reverb? Eller för hårt komprimerat? Nåt skumt är det..Hyfsat tryck i mixen.

Kanske en radioplåga till sommaren?

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Fint hantverk.

Låtens målgrupp är ju inte kidsen direkt, så då får det väl bli P4 och sedan Svensktoppen då, men då behöver du nog polera den lite så inte 50+ konverterar till P3.

Några fills här och där avslöjar lite för tydligt att det är programmerat, men annars bra, bara virveln blir lite mjukare. Nice gitarrspel, gitarrist som man är själv. 😱

Texten är ju nattsvart medans låten puttrar på i glad dur. Det blir lite som man väntar sig nån tvist i texten mot slutet, men den uteblir.

Tjejkören ligger högre än leadstämman, det blir tokigt. Skulle gärna ha leadstämman närmare och tydligare. Vanligt det där att man kan gladeligen lägga ner timmar och dagar på musiken, men när det ska sjungas så ser man det som ett nödvändigt ont. (Jag är likadan)

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack H-Mike och Wernborg!

Tar till mig kommentarerna och ska fixa lite i mixen. Angående tjejkören så var meningen att den ska ligga högt, då raden så att säga sjungs av tjejen som lämnat killen. Håller dock med om att resultatet inte blev riktigt som jag tänkt mig, så den ska sänkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...