Jump to content
Annons

Vilken genre är det egentligen?


Egghuvud

Recommended Posts

En lite fånig tråd. Men ibland när jag gör mina låtar så vet jag inte riktigt vilken genre det är. Har sett på demositen att fler har samma problem.

Hittar inte heller någon lysande tråd på nätet kring olika genres av techno, elektronisk musik. Man vill ju inte känna sig som en total idiot.

Hur är det med er technonördar? Hur skiljer ni ut en genre från en annan? Vilka är grundkriterierna för de vanligaste avaarterna. Eller hur har ni kommit på vilken genre ni själva befinner er inom? Eller är min fråga så dum att stor skam och nesa bör drabba mig?

Låttips kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Det är ju så att alla musiker själva tycker att etiketter och fackindelning är eländigt,

för att "man vill va friiii" 😕 eller så.

Antagligen är det därför du inte ser så många "detta är Nu-Nrg" / "jag spelar Trip Hop!" (tjena Lars! 🥰 ) -utrop i demotrådarna.

Dom benämningar som finns i dansmusikvärlden existerar för att dom behövs,

hur fånigt det än kan tyckas:

Ingen annan sorts musik utvecklas och byter skepnad lika snabbt som dansmusiken. "Tech-house" och dylikt är nödvändigt för att förstå vilket sound man pratar om.

Indelningen är förstås flytande och styrs fortfarande i stor utsträckning av engelsk musikpress (Mixmag och DJ Magazine).

Läs där och lyssna på låtarna dom skriver om så får du en hygglig uppfattning om vad kidsen pratar om.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Pulse. (oregistrerad)

= [ EF ] = ,de där va faktiskt en väldigt bra guide till olika genres, bra med lite smakprov på hur det låter. Men vet inte riktigt om de är riktigt så lätt att bara dela in artisters låtar så där. Men de är iallafall ett mycket bra intryck av hur de kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS om Ishkurs guide: Som det står i disclaimern är den helt subjektiv. Vilka låtar som ligger var och flera av genrerna är mer eller mindre påhittade, och hela grejen bör alltså tas med en nypa salt.

Om genrer i allmänhet är det lite gay när folk delar in musik i typ instrumental gospel-trance eftersom det sannolikt inte finns fler än två låtar som hamnar i detta fack. Räcker alltsomoftast att dela in musik i ett fåtal genrer (ex reggae, jazz, hiphop, funk, drum n bass, trance, techno osv). Subgenrer som tech-house eller drill n bass går väl också an eftersom de definierar musik som tillhör en viss super-genre men skiljer sig tillräckligt från denna och innehåller en tillräckligt stor massa musik med liknande innehåll för att utgöra en genre i sig självt.

Vad gäller engelsk musikpress tendenser att hitta på genrer tror jag snarare det beror på missförstånd från läsarna, enligt principen den-eller-den skribenten på den-eller-den tidningen använder termen "trip-hop" för att beskriva Massive Attacks musik eftersom det låter lite finurligt då den innehåller element från hiphop men låter rätt knarkigt. Sedan går allt överstyr och folk börjar tala om hiphop för att deras polare (om de inte läst den aktuella recensionen i den aktuella tidningen) ska se jävligt imponerade/förvirrade ut när de börjar snacka om alla triphopakter som börjar dyka upp i Bristol. Helt plötsligt sitter vi där med en nytt namn på musik som lika gärna kan definieras som dubbig hiphop med jazzinfluenser eller liknande epitet.

Jaja, jag håller mig till kombinationsgenrer. Mina egna alster brukar jag sortera under dubjazzloungefunksoulhiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...