Jump to content
Annons

Preludium och Fuga


Fredrika

Recommended Posts

Efter Veteranernas fantastiska jullåt här på forumet är det svårt att komma med en musikalisk julhälsning. Jag spelade iallafall in ett preludium jag hade tänkt bli en musikjulhälsning till er på forumet och till vänner och släkt. Tyvärr tog det mycket längre tid och var mycket besvärligare än jag trodde så den är inte klar förrän nu, så det blir en mellandagshälsning istället.

Eftersom jag inte har en katedralorgel och inte skulle kunna spela på en har jag använt min CME UF5 och spelat alla stämmorna var för sig. Det är fyra stämmor och jag har lagt alla på var sitt midispår. Pedalstämman spelar jag ju också med fingrarna, såklart. Om något tycker jag att det blivit lite stelt. Jag kvantiserade på olika sätt och bestämde mig till slut för 60% iterativ kvantisering men lite stelt och omusikaliskt är det nog ändå, tyvärr.

Orgeln är hämtad från någon tysk katedral och den kör jag förstås i min kära GigaStudio. God fortsättning & Gott nytt år! 🙂

# ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

# GENRE: Barock

# LÅTLÄNGD: 5'45"

# KOMPOSITÖR: Jan Zach (1699-1773)

# PRODUCENT:

# EV. MEDVERKANDE:

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 5,88

# STATUS: Äntligen färdig!

Fredrika_Moberg__komp_Jan_Zach___Prel._o_fuga_c_moll_VBRii.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

snyggt,mäktigt...gillar nedgångarna som ligger oupplösta för att sedan gå över en aning i som det låter kanske överstigande kvinter och sedan till moll....snyggt...mina referenser till orgelmusik är inte så många då jag ibland störs av dom allt för "milda" terserna tror jag är alltför inkörd på vältempererade terser...men det finns ju många orgelstämningar och denna funkar hyfsat i mina öron...men vilket hästjobb att lägga fem midispår och stycket är ju inte två minuter direkt 🙂 ...klart impad 🙂 själv lämnade jag Gigaformatet till förmån för Kontakt mest för att det bugga så mycket men helt klart när det funkar så finns dynamiken där som inte alltid finns i andra samplers....bra jobbat och God fortsättning och Gott nytt år själv...

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

men vilket hästjobb att lägga fem midispår och stycket är ju inte två minuter direkt 🙂 .

Ja, det var jobbigt mest för att det var så frustrerande att det tog så lång tid och allt pillgöra. En riktig organist hade ju rivit av det där på tja sex minuter.. 😛 Jag vill inte tänka på hur många kvinnotimmar detta tog mig 🙂

Gott nytt år, som sagt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

imponerende, komposisjonen i seg selv var svært bra 🙂

på et riktig orgel med en riktig organist hadde det blitt fantastisk.

en organist ville aldri holdt tempoet og anslagene 100% rett i forhold til notene, og det er det som gjør den største forskjellen. siden du spiller inn 5 stemmer etter hverandre er du nesten avhengig av å følge metronom og litt kvantisering. neste mål kan jo være å lære seg å spille stykket du har laget på et piano eller orgel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...