Jump to content
Annons

Galna breakbeats


gum

Recommended Posts

Jag vill kunna göra astokiga breaks i mina låtar med massa snubblande trummor och reversade samplingar och grejer. Tänkte bygga någon slags Combinator att sätta efter huvudmixern. Har ni några sköna tips på hur man kan gå till väga? Eller kan ni rekommendera några gratispatchar till Combinatorn som jag kan titta på? Vill kunna styra intensiteten i kaoset med rattarna och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske inte exakt vad du ville ha men ett exempel på hur det kan vara uppbygggt finns redan i Soundbanken,

Reason Factory Sound bank\Combinator Patches\Drums and Precussion\Machines\Jenkinson Drum Machine [Run].cmb

"Jenkinson" som för övrigt syftar på Tom Jekninson aka Squarepusher 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jenkinson" som för övrigt syftar på Tom Jekninson aka Squarepusher 🙂

ahh jisses vilket schysst tips.. min husgud.. 🙂

jag brukar om jag vill ha feta o skumma trummor som rör sighkonstigt..

starta dr.rex dra in en dnb-loopeller hiphoploop o dra upptill +150 bpm!

håll nere ctrl o kör igång en matrix pattern sequencer som du högerklickar i o väljer randomize patterns.

sen kopplar du matrix:en motdrrex amp envelop o o kör igång.. vill du ha olika rytmer väljer du 1 patterndelen på matrixen o randomize, likadant 2ans patter 3ans osv. tills du blir nöjd!!

därefter skapar du ett nytt sequencertrack och väljer matrxen där.. sen spelar du inolika variationer. markera det nyinspelade på matrix-kanalen o gruppa ihop det!!!

vill du ha olika reverseprylar kan du välja en sampler jag föredrar NNXT.. där laddar man en virveltrumma, väljer BW i playbackoptionen(har jag för mig!! har det inte framför mig!)

och sen spelar du in där du vill ha det!! om du inte vill spela in det kan du sno signalen med en spider audio merger and splitter, från dr rexen. och koppla mot vocodern.. där väljer du vilket band som virvelnligger mest i o snor signalen därifrån och kopplar den mot NNXT:n och låter den triggas av virvelslaget!! men då får du istället varje virvel i loopen att trigga baklängesvirveln!

ngt som jag tycker är sjukt snyggt är att automatisera en masterdistorsion på hela trumpaketet med.

högerklicka på dr.rexen och välj screamern. då kopplas automatiskt signalen till disten, och du kan skapa ett nytt sequencertrack. på detta spår kommer du att välja disten. på screamern väljer du digital, som får jobba som bitcrusher. ställ in ett bitdjup som låter tokigt och en masternivå på effekten som inte är över den ordinära!!

välj bypass-läge uppe i högerpåscreamern och sen sätter du igång att automatisera bypass-on-off osv. tänk på att bypass stänger av effekten, on startar den och off stänger av signalen helt!!

detta ger en väldigt squarpusher/drillnbass feeling.. jag kör nästan enbart på detta... och glöm inte att gruppera alla dina inspelade effekter/ljud så kan du flytta dom hur du vill!!!

skulle du tycka att dina trummor är för raka, kan du ju välja olika trummaskiner i olika delar...!!!

om du skulel vilja ha en trummaskin som spelar på en annan del, men den är för snäll:

skapa en dr.rex till och tryck ut "to track" över cirka en minut, då kommer du kunna leka och få mycket variation på dina trummor!

dubbelklicka på den förstagruppen och markera midi:n och högerklicka samt tryck change events längst ner , längst ner i den rutan som kommer upp hittar du en funktion som ändrar dina ljud.. det ståräven ett procent-tal som du kontrollerarhur mkt som ska ändras! jag tycker att 50-65% är rimligt!!

då kastar programmet om filerna så att du fårfräcka rytmer.. du ska även jobba ner på 64-dels noter och förstora fönstret såmkt detgår (editeringsfönster för midi!!även kallat piano-roll!!!) dvs 100%. då kan du kopiera ex. virvelslag och köra 64edels upprepningar..

mkt effektfullt och myyyyycket snyggt!!!

enjoy, och fråga om det är något!!

har en del roliga tipsvad gäller andra effekter i reason med!!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter IDFs fina genomgång kanske det här känns lite fånigt, men äsch! Kommer någon ihåg den där videon (var det James Bernard?) där det demonstreras hur du bygger upp en Aphex Twinhärdsmälta m h a redrum och en synt möjligen? Det är ju ett lätt och trevligt sätt att fixa lite galna breakbeats.. 🙂

Alltså, släng in ett antal samplingar i en ReDrum, vräk på med mängder med slag på varje kanal, olika velocity och programmera några patterns i olika längd, kanske även olika hastighet? Sen använder du helt enkelt din synt för att muta olika ljud vid olika tidpunkter för att få fram ett hysteriskt, rytmiskt smatter. 🙂

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en Combinatorpatch av en användare som kallar sig 11t1 som spottar ur sig mer eller mindre slumpade men väldigt användbara trumspår a la aphex twin eller squarepusher. Jag hittade den på em411.com för ett tag sen, men nu har jag såklart tappat bort den.

Innefattade hursomhelst en väldans massa trumsamplingar i NN-XT, flera Matrix-sequencers och en herrans massa effekter. Riktigt coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter IDFs fina genomgång kanske det här känns lite fånigt

😏😳

alla associerar squarepusher med skum galen musik, men aldrig folk som nämner hans ambience eller jazziga eller funkiga grejjer.. killen är först och främst en läbbigt tajt och kompetent basist.. sen att han kan tracka alla sina sequencers till döden skiljer dom åt, är ju en sak de med.. 🙁

läs om squarepusher på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Squarepusher

de e faktiskt roligare o tracka sina beats själv.. 😉

själv sitter jag mest i editeringsfönstret i reason o hackar upp trumljud!! nya favvisen är 909-samplingar.. går gärna in och kolla in min musik:

http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

plattan släpptes igår och är gratis för nertankning!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...