Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett stort problem med Sonar 6 Producer. Jag hade inga problem med att köra femman med min gamla dator. Köpte sen ny dator och installerade sonar 6 på den. Jag har en mbox och använder asio drivrutiner. Jag har också en midi keyboard (m-audio axiom 61) kopplad till datorn. Problemet är att när jag startar programmet och antingen öppnar ett gammalt projekt eller startar ett nytt och försöker spela så hänger sig programmet och vägrar "släppa". Högst irriterande....

Min dator är en core 2 duo, 1 gig minne.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack

Annons
Postat

Har du testat att använda WDM drivrutiner istället? Och har du något ljudkort du kan låna och testa med för att se om det är där felet ligger?

/Majken

Postat

nej tyvärr inte, men om jag förstår det rätt ska det inte vara något problem att köra sonar med asio drivrutiner? sonar 5 funkade utan problem...

Postat

Det ska inte vara något problem men jag har för mig att det i vissa fall kan fungera bättre med WDM-drivrutinerna. Vilket innebär att det kan vara värt en chansning åtminstone.

/Majken

Postat

Hej!

Min första tanke när jag läste ditt problem var att du antingen har problem med något plug-in eller mjukvarusynth eller att när du installerade om tog hem en nyare drivrutin än du körde förut och att det kanske är den nya drivisen som krånglar. Prova att backa till en äldre drivrutin och se om problemet kvarstår.

Sonar 6 PE är ett av dom stabilaste musikprogram jag testat så jag är tveksam till att det skulle vara själva programmet som är orsaken till felet.

Startar Sonar upp som det skall eller uppstår problemet först när du lägger till en mjukvarusynt?

Hör av dig igen så löser vi detta. Jag rekommenderar dig att posta ett inlägg i Cakewalks egna forum (www.cakewalk.com) då det är större chans att du blir hjälpt där än via Studio.

mvh

/Metz

Postat (redigerat)

Ibland måste man gå ett varv runt bilen och sparka på däcken... Och rätt var det är så hoppar det igång.

Jag tror säkert det ordnar sig.

Tips:

Du har fått femman att funka på en äldre dator där du känner dig hemma (om jag förstod dig rätt).

Testa att installera Sonar5 på din nya dator i stället (och avinstallera 6). Då jobbar du i en miljö du känner till 100% och kan felsöka utan att byta ut allt på en gång (både ny dator och programversion).

Det "ska" inte göra skillnad, men fan som sagt, ibland måste man sparka lite på gummit. Och en del inställningar skiljer från 5 till 6 om jag inte missminner mig.

Det ska väl gå att fixa det här. Och som metz skriver, testa en post (eller sök) på CW-forumet oxå. Det finns folk där med erfarenhet av mbox och sonar.

Lycka till.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Tack för all hjälp! Jag har testat lite olika grejer och programmet funkar bra med datorns ljudkort så jag drar slutsatsen att något krockar med mboxen och sonar 6. Jag ska testa att ominstallera skiten och hoppas på det bästa. Drivrutinerna till mboxen är helt uppgraderade och som sagt, det ska ju fungera!!

Jag hör av mig!

Postat

Jag har testat att köra via datorns ljudkort med wdm som sagt. Och det fungerar utan problem. Har nu även tagit bort programmet och installerat om. När jag sen installerar om så hittar datorn en tidigare installation verkar det som. Vet inte om det kan vara ett problem. Men jag har bara ett sonar installerat åt gången i alla fall. Problemen börjar när jag kör med asio och mboxen då jag inte kan spela något alls. Jag kan köra cubase sx 3 utan problem med asio och mbox på min dator. Jag börjar ge upp hoppet!

Postat
Min dator är en core 2 duo, 1 gig minne.

Jag hittade detta på CW-forum:

If your running a Dual Core system then disable Multi Processor in Sonar. There is a known bug in the Protools ASIO driver regarding dual core support.

...kan det vara nåt?

Postat

...nu hittade jag "din" tråd på CW-forumet oxå.

Men det borde vara det som är problemet va? Det förklarar oxå att det funkar med Cubase, som inte supportar dubbla processer / multitjosan 64 bitar (eller hur fan man uttrycker det...) över huvud taget.

Fick du ordning på det?

Postat

hej! Yes, det var det som var problemet. Det brukar lösa sig till slut. Man tror ju inte det ska vara en sån grej så därför provar man inte det direkt. Men har man lärt sig något så är väl det att absolut inte tänka logiskt när det kommer till datorproblem :-)

Tack för all hjälp

Postat
Men har man lärt sig något så är väl det att absolut inte tänka logiskt när det kommer till datorproblem :-)

Absolut. 😆 ... och att det alltid strular. Alltid.

Gott att det löste sig.

Postat

Huh? 😆

Cubase stöder visst dubbla processorer, åtta stycken, eller tjugosex. Den har så vitt jag vet ingen begränsning i antalet kärnor den delar ut uppgifter till. Och default-inställningen i Cubase SX3 är att multiprocessor-stödet ska vara på.

Jag har testat Mbox 2 Pro och Mbox 2 Mini på min Athlon64 X2 utan några som helst problem. Så för att gå emot strömmen tror jag att felet ligger hos Cakewalk snarare än hos Digidesign.

Visserligen är väl såna här fel tolkningsrfrågor. Digidesign kanske inte följer ASIO-standarden slaviskt vilket ändå fungerar i Cubase men inte i Cakewalk. Men å andra sidan är det ju Steinberg som ligger bakom ASIO-standarden och då kan man ju tycka att funkar det i Cubase så ska det funka i andra program med ASIO-stöd.

/Majken

Postat
Huh? 😛

Du får gärna förtydliga, ty jag har bra läst reklamen 😎

...men visst var det så, att Sonar5 (och förstås 6an) var först med 64-bitarsprocessande av ljud? Gör Cubase SX3 det oxå?

tjing

Bengan

Postat

Ahh.. jo det är ju lite krångligt kring Sonar 5. För det var både 64-bitars processande och 64-bitars processande.. eh..

Alltså programmet mixar med 64 bitars dynamik och fungerar med 64-bitars operativsystem. Vilket Cubase inte gör. Men vad det gäller att ha stöd för processorer med flera kärnor så har det funnits sedan Cubase SX1.

/Majken

Postat
...Vilket Cubase inte gör...

Jomen då hade jag ju liiiiite rätt 😳

Sen har du fsts en poäng, det är junte självklart att det är digidesign man ska hänga när det är två inblandade parter som har dialogproblem. Det viktiga är ju (åtminstone i den här trådens fall) att det fanns en parameter att ändra för att få igång härket 😄

tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.