Jump to content
Annons

Spela samplade trummor i datorn via digitrummor


stoffie

Recommended Posts

tja, har ett digitalt trumset (yamahat som var med i studio förra nr) och jag vill kunna köra mer ljud till det. Jag undrar om en sampler gör så att man kan lägga in valfria ljud på varje ton/trumplatta och sen så bara spela. vet ni hur man åstadkommer detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå så kan du göra. Jag vet inte vilken sequencer du kör men i Cubase kan du t e x använda Battery eller kanske t o m något av de otal gratispluggar som finns på nätet. Du kan naturligtvis använda en sampler också. Native instruments Battery är lätt att jobba med. Ladda in samplingarna och ställ in så att bara midisignalen från trummorna är laddad. Kör trummorna midi in via ljudkort eller liknande.

Vill du ha fetare ljud så går det även att använda t e x exdrummer eller DFH osv osv.

Det kan vara lite mackel med att göra drummaps, d v s lägga rätt effekt eller trumma på rätt pad, men det brukar ordna sig. Jag har Roalnds TDK så jag kan itne säga exakt hur du går till väga för att ordna själva midistyrningen, men titta i Yamahas manual så står det säkert hur du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, man kan ju hitta gratis trumljud överallt på nätet och sen så bara ladda in dom i pluggen. Vet du nån gratisplugg för detta?

Jag använder cubase sx3

Har ezdrummer, och jag gillar det, fast det är inte alltid jag är sugen på att spela pop/rock/jazz vill gärna ha lite mer elektroniska ljud till electro och hiphop.

Redigerat av stoffie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...