Jump to content
Annons

Ändring av tempo.


karllinus

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fundering.

Säg att jag vill ändra tempo från 127 bpm till 123 bpm på en 2 takter lång trumloop i Pro-Tools.

Hur går jag tillväga? Beat-detective ? har inte riktigt kommit underfund med detta fenomen.

Har PT 7

Tack på förhand!

MVH / Karl Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ställer in tempot på 123bpm och väljer 1 bar i Grid listen.

Sen klickar du och håller in musknappen på verktyget till vänster (den som drar ut eller krymper regioner) och väljer compression/expansion.

När du sen (i grid läge) drar i en ljudfil stretchas den till rätt längd.

Annars kan du använda pitch eller time compression/expansion som AudioSuite.

Om inget av detta blir tillräckligt bra kan du testa att laborera med beat detective eller klippa upp takten manuellt. Markera "tab to transient" som gör att du enkelt "tabbar" mellan transienterna och klipp med command+E (ctrl+E på PC) om du klipper manuellt.

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här borde olsberg kliva in och meddela hur och var du hittar detta Pro Tools tips, men jag tror det var i nummer 8-2005.

Jag gjorde ett upplägg exakt med detta problem som utgångsläge, dvs loopar i fel tempo, och visade hur enkelt man kan lösa detta.

Mvh,

Micke, Digidesign

(skrev just detta Pro Tools tips i STUDIO)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här borde olsberg kliva in och meddela hur och var du hittar detta Pro Tools tips, men jag tror det var i nummer 8-2005.

Jag gjorde ett upplägg exakt med detta problem som utgångsläge, dvs loopar i fel tempo, och visade hur enkelt man kan lösa detta.

Mvh,

Micke, Digidesign

(skrev just detta Pro Tools tips i STUDIO)

Ok, just detta numret har jag inte.

Men du löser det alltså på ett annat sätt än vad jag föreslog ovan.

Jag har eg. inget problem med detta. Bara nyfiken. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...