Jump to content
Annons

LP till datorn/CD-R


JJRockford

Recommended Posts

Nu gillar jag iofs bara vinyl för knastrets skull. Dagens inspelningar är ALLDELES för rena (fast om femtio år kommer väl alla eftersträva lite clipping och annat digitalt skräp för känslans skull).

Tips: Köp dig en riktigt dålig mixer. Koppla in CDn på två kanaler och gaina upp alldeles för mycket och vrid bort lite bas och diskant. Koppla mixern till en stärkare och sköt volymen med stärkarn.

Är du fortfarande inte riktigt nöjd kan jag personligen skicka dig 20 minuters vitt brus som mp3 som du kan spela upp i winamp samtidigt som cd-skivan. Koppla då ditt ljudkort (gärna det interna på moderkortet om du har ett) till mixern på två andra kanaler. Justera sedan dessa två kanaler efter behag.

Viola! Ditt ideal är förmodligen uppnått. Saknar du knastret så finns det som en VST plugin, men minns tyvärr inte vad den heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På de s k Vit- och brunvaruvaruhusen vet de knappt vad RIAAförstärkare är. Och hittar de någon så kostar de en och en halv tusenlapp och lite till.

Finns för 300:- hos www.kjell.com 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Tips: Köp dig en riktigt dålig mixer. Koppla in CDn på två kanaler och gaina.....

blablabla....

Det är klart att det är viktigt med bra ljud.

Men när jag hör en vinylknastrig låt kopplas automatiskt mina "bättre" öron på.

Vinylknaster är för mig nämligen lika med ungdomlig (över-)entusiasm inför musiken; att sitta klistrad framför stereon och vänta på att Computer Worlds första blippiga trumslag ska komma, att "vara väldigt försiktig nu!" med pappas Dion-singlar samt att stå i skivaffären och snabbscanna en packe importtolvor.

Det är klart att om man växt upp i en tid där vinylskivor inte är annat än kuriosa från förr, så har man helt andra associationer.

Allra bäst gillar jag dock de digitala varianterna.

Jag tycker att mp3-kompression låter ganska coolt, och jag uppskattar anonymiteten hos formatet; man slipper läsa fåniga tacktexter och liknande och kan endast värdera musiken efter hur den faktiskt låter.

Dessutom slipper man betala. 😮

Rock on.

edit: Ursäkta OT. 😆

Soundforge är jättebra för ändamålet. Du får knaster- och brusreduceringspluggar på köpet i 7.0 också. 😄

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns bara en anledning till att CD tog över efter LP.

Fjärrkontroll.

Plötsligt kunde man byta låt, spola, köra skivan om och om igen, utan att lyfta på mera en handen. Dessutom kunde CD´n ersätta både LP´n hemma och MC´n i bilen. I USA hade det alltid sålts fler MC´s än LP´s och CD´n kunde vi ta med oss i bilen. Om så CD´n hade låtit sämre än LP hade den vunnit slaget om lyssnarna på grund av användarvänligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Någon måste nämna Grungelizer. Vridbara rattar för allt damm/knaster man kan önska sig. Eller så kan man göra som jag, och spela in med så dåliga grejer att brus och spikar är oundvikligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...