Jump to content
Annons

böcker/litteratur med ordlistor etc. ?


coxen

Recommended Posts

ja, somsagt... jag skulle, som så många andra noviser, vilja ha tag på böcker, tidningar, hemsidor, u name it! med fakta och information om alla olika begrepp ang. all slags utrustning för musikskapande. allt ifrån vad ditten å datten i program X betyder till vad olika benämningar betyder för div. hårdvara.

exempel: "en Casio (Squier med casio midi-interfiace)" "Jag har kört med ADAT mot ett RME ljukort" "S/Pdif-utgång (2MP) respektive ADAT Lightpipe-utgång (8MP)" osv osv 🙂

vart har Ni [de lärda] lärt er det Ni kan? ...eller tror er kunna, en del verkar bara vara bezzer här på forumet istället för att hjälpa till att skapa en bättre planet med mer musik 🙂

over!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

läs böckerna:

"Ljudinspelningens ABC" av Lennart Zetterberg

samt

"Digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong

den sistnämnda är en sk. "-for dummies"-bok!! väldigt läsvärda bäcker.. jag rekomenderar helst Lennart Zetterbergs bok, den är väldigt omfattande samtidigt som väldigt beskrivande!!!! där reder han ut alla "gamla" uttryck fram till (nääästan) dagens tekniker med digital ljudinspelningsmiljö!!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

vart har Ni [de lärda] lärt er det Ni kan? ...eller tror er kunna, en del verkar bara vara bezzer här på forumet istället för att hjälpa till att skapa en bättre planet med mer musik

Började spela elbas när jag var 10 och fyller snart 40... så mot all förmodan har en del av allt bråte man hört genom åren fastnat och blivit sticky i mitt eget hjärnforum. Och jag håller med om att attityden ibland kan bli lite missriktad här men det är bara att ignorera den som är dryg :=) Du får väl ställa frågor på den Allmänna delen av forumet när du undrar över något.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt en bok från Sound Advice on-serien "Compressors, Limiters Expanders & Gates". Jag tycker den är riktigt bra den tar upp många olika exempel på hur du kan ställa in din kompressor och vad du ska se upp med. Det följer även med en cd med ljudexempel. Ska beställa fler Sound Advice on böcker, härnäst blir det nog "Equalizers, Reverbs & Delays

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...