Jump to content
Annons

vad är skillnaden!


PerkaBalo

Recommended Posts

jag har DDR SDRAM minnen i min burk och tänkte köpa 2st 256mb till.

Men nu är det ju så att det finns en massa (eller några i allafall) olika typ.

PC-333/2700

PC400/3200

SDRAM-minne original, hi-grade, PC-133, 168 pins.

då blir ju min fråga tror/vet nån om man kan sätta in vilken som helst av dessa minnen eller är det nått specielt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att du tar reda på exakt vilket minne som sitter i och köper likadana. Som jag fått det förklarat för mig så har du ingen nytta av ett snabbt super-minne om det redan sitter ett slött i, eftersom det snabba då får anpassa sig efter det slöa.

Siffrorna efter "PC" anger hastigheten på minnet. 400 betyder att du har en busshastighet på 400mhz. Dom andra siffrorna är jag inte hundra på faktiskt, men tror det är vad dom klarar mot processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Kolla vad du har för minnen tidigare. Är datorn några år gammal sitter där säkert ett slött minne i och då är det inte lönt att köpa ett snabbt. Det står säkert i moderkortsmanualen vilka minnen som passar bäst i.

Skiljer det inget i pris så köp ett snabbare minne även om du inte kan använda snabbheten, det blir ju inte sämre iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

På moderkortet finns nåt som kallas FSB (Front side bus) och den har en viss hastighet. Nu minns jag inte exakt vad detta är men det har inte så stor betydelse. Grejen är att det minne du använder ska ha samma hastighet som FSB på moderkortet (helst). Så om du har en FSB som är 400mhz, så ska du ha ett PC400 minne. Man brukar kunna sätta i ett snabbare minne oxå, men det tjänar du inte på. Tex om din FSB är 400mhz och minnet PC500 (om dessa nu finns) så får du ändå samma prestanda som med ett PC400 eftersom FSB ej stöder 500mhz minne.

Nu ska du inte lita hel och hållet på mig, men jag har för mig det är så här det funkar. Men som tidigare sagts, kolla instruktionsbok för ditt Moderkort, där ska du kunna se vilka typer av minnen du kan ha.

Samma sak gäller processorn, den ska helst matcha FSBn på moderkortet, och då syftar jag inte på processorns klockfrekvens utan processorerna brukar heta tex AMD 3200 / 400mhz nånting blahabah.

Whatever, nu har jag sagt mitt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och just det, en sak till... Om du skaffar DDR minne, satsa på ett lite dyrare märke. Det är tydligen en väldig skillnad på kvaliteten. Jag skulle nog rekommendera antingen Corsair (dyra!) eller Crucial.

TwinMos vet jag några som haft problem med och allt som heter Noname eller dylikt skulle då jag aldrig våga köpa :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kingston minnen är billiga och är varmt rekomenderade till AMD datorer (datorbutiken.com använder kingston i alla sina amd datorer, vet ej om de funkar bra med intel). Om du har ett moderkort som stödjer dual ddr så kan det funka att köpa till 2x256 (för där funkar i princip två minnen som ett) men om du har ett standard morderkort med tex tre platser för minne så brukar det ofta kunna bli rätt ostabilt med ett minne i varje sockel. För övrigt är det nästan alltid en bra ide att köpe ett större minne än två små eftersom det underlättar om du vill uppgradera mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...