Jump to content
Annons

Fungerar bärbart till inspelning?


pianonisse

Recommended Posts

Först ett STORT TACK

till alla er som tålmodigt ger oss

nybörjare goda och vägledande råd ni är guld värda!

Jag undrar om det är möjligt att använda en "vanlig" bärbar dator till att spela in på (Jag frågade ju tidigare om Cubase eller Sonar´s program)

Jag menar då en dator som inte heter Mac eller Frost och kostar 25.000 kr

Utan en dator max ca 12.000:- (HP--Acer--LG--Dell eller liknande)

x17´skärm

x2 Gb Ram

x100-160 Gb HD (5.400 varv) förstår att vartalet är en begränsning--men inte riktigt i vilka situationer jag märker det mest.

xGrafik 256Mb

Fungerar detta att spela in på?

Vilka är riskerna och begränsningarna i en sådan maskin?

Vad är det som gör Mac eller Frost så mycket dyrare?

Fungerar det även att använda ovan nämnda maskin live?

Det finns förmodligen fallgropar som jag inte inser som nybörjare är mycket glad om någon har lust att ge mig lite VARNINGAR I TID ---innna inköpet sker.

Tack på föhand för hjälpen!

Pianonisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar om det är möjligt att använda en "vanlig" bärbar dator till att spela in på (Jag frågade ju tidigare om Cubase eller Sonar´s program)

Jag menar då en dator som inte heter Mac eller Frost och kostar 25.000 kr

Utan en dator max ca 12.000:- (HP--Acer--LG--Dell eller liknande)

x17´skärm

x2 Gb Ram

x100-160 Gb HD (5.400 varv) förstår att vartalet är en begränsning--men inte riktigt i vilka situationer jag märker det mest.

xGrafik 256Mb

Fungerar detta att spela in på?

Javisst fungerar det. Det fungerar nog tillochmed ganska bra. Jag spelar in en hel del på min ibook G4 med mindre imponerande specar. Precis som du förfarar dock så är hårddisken den begränsande faktorn i sammanhanget.

När du spelar in och upp ljudfiler till/från datorn måste de läsas snabbt från hårddisken. Ju fler samtida ljudfiler det handlar om desto mer krävs av hårddiskens prestanda. På min ibook med långsammare hårddisk än den du specifierat kan jag dock spela upp omkring 25 ljudspår samtidigt. Ibland orkar den inte och ibland orkar den. Vad jag menar är alltså att det kanske räcker för dig, men kanske inte.

Problemet i fråga (om det uppstår) kan du lösa med en extern hårddisk, ansluten till din dators firewire- eller USB-port.

Vilka är riskerna och begränsningarna i en sådan maskin?

Omöjlighet att uppgradera är väl en av riskerna. Generellt sett är det ju bara minnet (och hårddisken förvisso, men inte avsevärt) som går att uppgradera. En annan risk är att hårddisken inte orkar med, och den perfekta sångtagningen bryts mitt i. Löses som sagt dock med extern hårddisk.

Vad är det som gör Mac eller Frost så mycket dyrare?

Lite märket, mycket kvaliteten. En Mac är dock inte särskilt mycket dyrare (om alls dyrare) än en PC i många fall. En macbook kostar mindre än den dator du specifierat ovan, men du får nog problem med att trycka in lika mycket minne i en macbook för samma pris iofs.

Frost seglar väl lite på sitt namn som är förknippat med en form av de factogaranti. Du kan förvänta dig att en frostdator fungerar till musik. Gör den inte det är det ingen frostdator.

Fungerar det även att använda ovan nämnda maskin live?

Det går alldeles utmärkt!

Det finns förmodligen fallgropar som jag inte inser som nybörjare är mycket glad om någon har lust att ge mig lite VARNINGAR I TID ---innna inköpet sker.

Jag vet inte vad jag ska ge dig för konkreta tips. Jag skulle föreslå undvikandet av vissa märken som jag har haft problem med, exempelvis HP/Compaq. Jag skulle också vilja rekommendera Mac, men det är en helt annan diskussion 😳

Försök se till att datorn du köper har både Firewire- och USB-port. Gärna Firewire 800 för att vara nästagenerationskompatibel, men inte nödvändigt.

Tumma hellre på grafiken än processorn/minnet. Köp inte en dator med större skärm än du tycker är nödvändigt. En bärbar med 17" skärm tycker jag själv inte är en bärbar dator, ens. 🙂

Hoppas det hjälpte! Fråga mer annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...