Jump to content
Annons

hjälp med hd


martin555

Recommended Posts

Annons

Dom har förmodligen samma SCSI-id. Du får bygla om dom så att dom har olika id'n. Ibland står det i klartext vilken bygel det är, annars får du begagna dej av det gamla hederliga internet o söka rätt på en manual till disken i fråga o se vart du ska bygla.

Kan ju vara så att dom har olika id'n men att den ena råkar krocka med SCSI-kortets id oxo. Eller så kan ju en disk ha gått..

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får du kolla direkt på diskarna. Det sitter som små pinnar i grupp, över vilka det sitter byglar. Förmodligen finns det flera sådana grupper med pinnar, vilka ställer om olika saker, så kolla manualen till disken innan du börjar flytta byglar.

Har du nå't modell-nummer på disken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har tyvärr inte någon manual. Jag hittade som sagt diskarna i en server på jobbet men det fanns ingen manual till själva diskarna. Jag får igång den ena disken(som är av samma märke som kontrollerkortet) men den andra funkar inte. Jag vet att den inte är trasig och jag kan inte hitta något på internet som kan hjälpa. Det är en ibm ultrastar med model nr. IC35L018UWD210 //Martin

Redigerat av martin555
Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar du disken: http://www.hitachigst.com/hdd/support/table.htm 🙂

Om du inte visste det tidigare, så har IBM slutat göra hårddiskar själva, så Hitachi gör alla deras diskar numera...

Förutom att det kan vara samma adresser, så kan det vara problem med terminering. En SCSI-kedja ska normalt termineras i båda ändarna av slingan. SCSI-kortet brukar ha terminering - men sedan gäller det att du bara har terminering på den sista hårddisken på kabeln. Om båda hårddiskarna är terminerade, så kan det dra ner signalen, så att du får en massa problem - och om det inte finns terminering i ena änden av kabeln, så kan det bli för mycket störningar i kabeln...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...