Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det verkligen sĂ„ att det inte finns nĂ„gon gainratt för varje kanal i Cubase SL 2?

Jag satt och letade i hjÀlpguiden och dÀr stod det "Gain (Cubase SX only)"

NÀr jag anvÀnder distpluggar blir slutvolymen alltid sÄ hög pÄ kanalen och nÀr jag drar ner volymen försvinner istÀllet disten...lite störande, och det gÄr ju att fixa om man drar upp gain istÀllet. Men jag hittar ingen gain!

Annons
Postat

Helt rĂ€tt! Gain ratten saknas i SL2, snĂ„lt av Steinberg 😄

Att disten försvinner nĂ€r du drar ned volymen beror sannolikt pĂ„ att du inte uppdaterat din SL2 till senaste 2.2. I denna uppdatering har de fixat den skamliga "post fader" buggen. Ladda hem uppdateringen sĂ„ skall det bara vara att tuta och köra 😄

/Majken

Postat

Bah, det var det snÄlaste jag varit med om. Gain-rattar finns pÄ smÄ minimixrar för 695kr, men inte i ett dyrt musikprogram...suck.

Jag ska ta och uppdatera Cubase SL pÄ direkten, tack för hjÀlpen!

Postat

Hej pÄ er.

Jag mÄste bara göra ett inlÀgg som privatperson i denna trÄd.

Att gain-ratten finns i SX2 Ă€r mer förvĂ„nande Ă€n att den saknas i SL2. Jag har inte anvĂ€nt nĂ„got annat program som har denna funktion. Jag kan inte förstĂ„ vad man skall med den till. Vill man ha in mer i kanalen sĂ„ Ă€r det bara att göra en ”normalize” pĂ„ ljudfilerna pĂ„ spĂ„ret.

Man kan inte riktigt dra paralleller med gain pÄ en mixer. PÄ en mixer drar man upp gain om du har en signalkÀlla som har lite lÄg utnivÄ. Detta skall du redan ha gjort nÀr ljudet vÀl Àr inne i SX genom ditt ljudkort/mixer/preamp. Spelar men in för lÄgt sÄ fÄr man dessutom mycket sÀmre bitupplösning och mer brus. DÀrför Àr gain-ratten i SX2 lite överflödig enligt mitt tycke.

Alla har olika sĂ€tt att arbeta sĂ„ det finns kanske anvĂ€ndare som inte kan leva utan denna ratt. Jag har dock inte fĂ„tt inte det i mitt ”workflow”, kanske för att jag oftast spelar in saker starkt frĂ„n början eller att jag har ett kortkommando för Normalize.

Det Àr en skillnad i pris pÄ ca 4000:- mellan SL2 och SX2. För dessa 4000:- fÄr man en hel del saker, bl.a. en gain-ratt per kanal.

/ Fredrik ”Privatpersonen” Svensson

Postat

Som min kĂ€re vĂ€n och kollega Fredrik sĂ€ger, vinner man inte mycket med gain ratten. Se det som normalisiering. Jag resonerar att man la dit gainratten för anvĂ€ndarvĂ€nlighets sak. Du förlorar ju ljudkvalitĂš/bitar om den anvĂ€nds redan vid inspelning. NĂ€r man anvĂ€nder det pĂ„ en mixerkanal Ă€r det mera för fĂ„ nivĂ„n, men det Ă€r nog lĂ€ttare att sĂ€nka de andra kanalerna eller anvĂ€nda mixerregeln. Det precis som steinberg skapade fx kanaler, för att förenkla anvĂ€ndning och tĂ€nka. En gruppkanalfungerar mer eller mindre pĂ„ samma sĂ€tt, förutom att man skicka vidare till en annan grupp eller fx kanal. Jag tackar för fx kanalerna, annars hade det blivit oklart för mĂ„nga 😛

Postat

Anledningen till att en gain-ratt finns Ă€r vĂ€l att det skall vara mer som att jobba med analoga mixerbord. D.v.s. att man jobbar mer med reglarna i nĂ€rheten av noll lĂ€ge dĂ„ detta Ă€r dĂ€r de Ă€r bĂ€st trimmade. I Cubase gĂ€ller ju ej detta men mĂ„nga tekniker Ă€r nog van att jobba med reglarna pĂ„ det viset. Vad gĂ€ller normalisering sĂ„ Ă€r detta ett ganska bra förslag, om det inte vore en destruktiv process, en gainratt gĂ„r alltid att Ă„ngra. Dessutom finns det ju folk som jobbar med VSTi'er som ibland kanske har lĂ„g utnivĂ„, dĂ„ Ă€r ocksĂ„ en gain-ratt vĂ€lkommen. SĂ„ dĂ€rför kan jag inte alls hĂ„lla med Fredrik och Sunesha 😛 - Nej snĂ„lt var ordet Ă€ven om det Ă€r en relativt oviktigt funktion, viktigare Ă€r dock riktig stereo panorering som ocksĂ„ fattas i SL.

/Majken

Postat
Anledningen till att en gain-ratt finns Ă€r vĂ€l att det skall vara mer som att jobba med analoga mixerbord. D.v.s. att man jobbar mer med reglarna i nĂ€rheten av noll lĂ€ge dĂ„ detta Ă€r dĂ€r de Ă€r bĂ€st trimmade. I Cubase gĂ€ller ju ej detta men mĂ„nga tekniker Ă€r nog van att jobba med reglarna pĂ„ det viset. Vad gĂ€ller normalisering sĂ„ Ă€r detta ett ganska bra förslag, om det inte vore en destruktiv process, en gainratt gĂ„r alltid att Ă„ngra. Dessutom finns det ju folk som jobbar med VSTi'er som ibland kanske har lĂ„g utnivĂ„, dĂ„ Ă€r ocksĂ„ en gain-ratt vĂ€lkommen. SĂ„ dĂ€rför kan jag inte alls hĂ„lla med Fredrik och Sunesha 😛 - Nej snĂ„lt var ordet Ă€ven om det Ă€r en relativt oviktigt funktion, viktigare Ă€r dock riktig stereo panorering som ocksĂ„ fattas i SL.

/Majken

Hehe, ok jag kan hĂ„lla med dig pĂ„ ett sĂ€tt, men nivĂ„er hanteras ju helt olika i den digitala vĂ€rlden. gainratten kan var anvĂ€ndbar pĂ„ vsti:er. men jag brukar bara cranka upp saker dĂ„ 😄

DĂ„ kan jag hĂ„lla med om att panoera kanaler enskilt i en stereokanal Ă€r viktigare. Men som sagt SX Ă€r ju musikflaggskeppet i steinberg armadan. Jag tror inte alla saknar det om de inte lĂ€r sig att det vĂ€ldigt anvĂ€ndbart 🙂

Om man orkar, kan man ju exportera ner vsti:n sÄ kan man lÀgga vÀnster o höger som enskilda mono-kanal.

Postat

Man mÄste ju skapa skillander mellan programmen, det Àr ju bantat. Om den hade haft alla funktioner som SX sÄ hade SX generats onödigt. SL Àr ju kanon man fÄr ju det mesta man behöver och man klarar sig bra utan mÄnga SX funktioner som normal musiker med studio. Jag anser att mÄnga underskattar SL.

Postat

Men det Àr fortfarande problem, Àven fast jag har patchat mitt Cubase.

Jag anvÀnder gratispluggen Tau Bassline med tillhörande distplugg och för att fÄ nÄgon dist över huvud taget mÄste jag dra upp volymen högt, och dÄ försvinner allt annat. Drar jag ner volymen pÄ Tau Bassline, försvinner istÀllet disten...

Hur ska jag lösa detta? Det blir fel vilken distplugg jag Àn anvÀnder.

Postat
Men det Àr fortfarande problem, Àven fast jag har patchat mitt Cubase.

Jag anvÀnder gratispluggen Tau Bassline med tillhörande distplugg och för att fÄ nÄgon dist över huvud taget mÄste jag dra upp volymen högt, och dÄ försvinner allt annat. Drar jag ner volymen pÄ Tau Bassline, försvinner istÀllet disten...

Hur ska jag lösa detta? Det blir fel vilken distplugg jag Àn anvÀnder.

Kör du senaste SL 2.2?

Postat

Senaste Cubase SL 2.0 med senaste 2.2.0.33-patchen.

Dock köpte jag ett paket med Cubase SL 1.0 och en uppgradering till 2.0, men det ska vÀl inte spela roll??

Postat
Senaste Cubase SL 2.0 med senaste 2.2.0.33-patchen.

Dock köpte jag ett paket med Cubase SL 1.0 och en uppgradering till 2.0, men det ska vÀl inte spela roll??

Troxy,

ftp://ftp.pinnaclesys.com/Steinberg/downl...SL.2.2.0.35.exe

Kontakta oss gĂ€rna igen vĂ„r hemsida, sĂ„ fĂ„r du snabbar hjĂ€lp, jag kollar inte av forumet. Prova uppdateringen, jag tror jag har en kĂ€nsla om det kommer fungera 🙂

Postat (redigerat)

Sunesha@mi7, Det fungerar ju nu efter den patchen! 😆

* Tackar, bugar, gör vÄgen, mm. *

Redigerat av Troxy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.