Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här kommer en dum fråga men tro mig. Jag har letat på forumet efter svar.

Har nu haft Cubase i ett antal månader och börjar lära mig grunderna. Än så länge har jag bara spelat in midi från min midi-keyboard, men skulle nu vilja prova att även lägga in lite sång. Har kopplat in mikrofonen (som fungerar) men vet inte hur jag ska bete mig för att lyckas spela in. Det verkar inte ens som om Cubase "vet" att jag har kopplat in en mic då inga "staplar" eller liknande rör på sig när jag gör ljud i mikrofonen...

Snälla hjälp mig med grunderna.. ni behöver inte göra några långa utlägg om ni inte vill. 😳

Annons
Postat

Jag har ett Creative SB Audigy 2 ZS

Kan du förklara lite vad du menar med att välja ingång?.. Är den inte redan vald för jag har input på Stereo In och output på Stereo Ut... Det ska väl vara audiospår va? Hur aktiverar jag de ingångarna?

Postat

Du måste nog välja mic inspelning i antingen Windows ljudinställningar eller i ljudkortets mixer.

Postat
Jag har ett Creative SB Audigy 2 ZS

Kan du förklara lite vad du menar med att välja ingång?.. Är den inte redan vald för jag har input på Stereo In och output på Stereo Ut... Det ska väl vara audiospår va? Hur aktiverar jag de ingångarna?

Audigy 2 har väl ingen inbyggd preamp, så jag antar att du har en preamp också?

Hursomhelst, vet inte vilken version av cubase du har men det du ska göra borde vara nåt sånt här: Gå in på Devices > VST Inputs eller Devices > VST Connections > VST Inputs eller vad det nu kan vara, du ska till VST Inputs iaf. 😳 Där ser du vilka ingångar som ljudkortet skickar till cubase via asio (du måste alltså ha asio-drivrutiner till ditt kort om du inte har det). Överst i den listan borde du hitta Stereo In eller liknande. Tryck på den lilla blå knappen där så att den lyser, då är ingången aktiverad.

Skapa sen ett audiospår och välj rätt ingång under IN.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.