Jump to content
Annons

Talla Degas - Confused morning


Bulldog

Recommended Posts

Låtnamn: Confused morning

Grupp: Talla Degas

Genre: Akustisk pop (?)

Låtlängd: 3.12

Kompositör: Bulldog

Producent: Vi själva

Format: mp3

Storlek: 2.93

Status: Någonstans i mixen

Här är en ny låt som är i mixningsstadiet. Allt är inspelat på separata kanaler så allt går att ändra. Det jag vill höra från er är vad ni tycker om ljudbilden, mixen i allmänhet. Vad ni har för åsikter om trummorna, akustiska gitarren, elgitarrerna, sången och elbasen. Det som jag har lagt effekter på är kantslagen och pukorna på trummorna, lite reverb på elbasen, rumsakustik på elgitarren och den akustiska gitarren. Nu är det öppet för er erfarna lyssnare att komma med er åsikt. Jag vet att det är lite brusigt och så men det var ingenting emot vad det var först.

Hör av er med en kommentar vettja!

Talla_Morningaaa.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången falsk, trumfills otajta och det mesta andra också för den delen. Vet ej om detta är på skoj för annars bör du nog ifrågasätta dig själv som musiker eller ta hjälp av någon mer musikalisk för att producera dina musikaliska ideér, alternativ ge dig lektioner. Vill inte vara taskig men det här lät inget vidare... Tycker inte låten är dålig i sig men sättet den spelas, sjungs, arrangeras och produceras på är på ganska så låg nivå... Du får nog träna lite mer för att få till det.

Sorry om jag är för hård!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att sången bitvis är bra. Det är främst i fillsen som det inte alls funkar (vid 00:37, 01:19 och 02:40). Trummorna är dessutom extra otajta just där vilket gör det nästan olyssningsbart i fillsen.

När sången sen kommer in vid 02:15 är den för högt mixad och falsk till och från resten av låten. Gitarren som spelar basstämman där är dessutom riktigt riktigt falsk.

Den andra elgitarren med reverb löper amok på slutet av låten. Låter stökigt...

Avslutningen på låten tycker jag funkar bra med cymbalen. Lät bra.

Vad gäller mixen så är det trångt i mitten. Det enda som är panorerat är pukorna.

Panorera ut gitarrerna så blir det lite plats kvar i mitten.

Sen hörs det lite väl tydligt att engelska inte är ditt modersmål. Sjung på svenska istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna - Panoreringen på pukorna helt uppåt väggarna även utan hörlurar. Trumfillsen (?) vid 0:40, 1:22 osv är helt fruktansvärda - både ljudmässigt och spelmässigt. Låter mer som långsam grindcore precis där. Trummorna har nog också fått den sämsta inspelningen. Handspelade? Svårt att spela in livetrummor, men får ni till det är det värt besväret. Om de är separerade på olika kanaler går det fortfarande att trolla en del.

Akustiska gitarrerna - lite burkiga, men annars ok spelade. Prova gärna lite av de tips för gitarrinspelning som simmar omkring i trådarna här på forumet.

Sången - Bra grundkänsla i sången. Inte så tokigt inspelat kanske något basigt i min lyssning. _Lite_ mer reverb vore fint också. Visst hörs det att engelska inte är förstaspråk, men med övning så borde både uttal och intonation bli bättre. Det är inte riktigt illa någonstans, men bägge delarna slirar ibland. Hörs att det är bra saker du/han siktar mot. Genväg är att sjunga på svenska - då hörs det direkt när det är surt.

Gitarrerna vid 1:33 snyggt ljud, helt ok plockande liten melodi. Mixmässigt ligger de nära vad jag skulle vilja ha för hela låten. Ganska mycket reverb vilket gör att det känns som de spelas i en helt annan lokal än resten av materialet. Blöt ned resten av materialet med lite reverb (under kontrollerade former) så blir det nog lite bättre. Kanske spela akustiska gitarrerna två gånger och panorera åt varsitt håll.

Bas - Hmm, finns det en sådan 😉 Hör den inte alls. Höj lite och tighta till med lite kompressor och EQ.

Bra låt - förtjänar att jobbas klart.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag brukar i vanliga fall inte göra låtar på engelska. Det här var ett projekt då vi bara använde engelska låtar. En liten parantes.

Jag tyckte väl att sången inte var sådär hundra, men kan ni säga ungefär vart det låter mest falskt i sången. Jag har inte så bra gehör vad gäller falska toner i sång tyvärr.

Det där med grindcore trummorna lät lite häftigt tycker jag. Det var därför det blev så. Vad menas med att trummorna har fått den sämsta inspelningen? Är det för lågt ljud, högt, lite effekt osv?

Det är en akustisk gitarr i låten. Burkigheten bör ju gå att göra någonting åt.

Fast det är ju bara en så det kanske låter konstigt om man panorerar den för det är ju den som är "grundstommen" i hela låten.

Bas finns. Tycker att den tog över hela låten så jag sänkte den så mycket, för det är väl så att baskagge och bas ska vara på samma nivå? Ska basen panoreras? Åsikt?

Finns det något smart reverb alternativ till sången. Nu är det ingen effekt alls på sången.

Annars tog jag era åsikter med ro. Dom är värdefulla. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående sången och var den är falsk se mitt tidigare inlägg.

Fillsen skulle jag göra om trummorna på (hitta på nåt helt annat) och sänka sången.

Spela in den akustiska gitarren en gång till! - Eller om inte det går kan du ju (i nödfall) undersöka om ni händelsevis redan har spelat samma slinga två gånger med den akustiska gitarren. Klippa ut den första delen och köra den samtidigt som den andra och vice versa, fullt panorerat åt olika håll... Men det är ju fusk 😆 (och funkar bara om man håller exakt samma tempo i båda)...

Jag tror att basen får plats bättre (utan att ta över) om du får till panoreringen av gitarren.

Annars tycker jag att låtidén är bra! Skulle nog funka bra live på nån irländsk pub. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...