musik (oregistrerad) Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 Hej! Om detta med att blanda fantommatade och icke fantommatade mikar... På fronten på ljudkortet E-mu 1616 kan man välja fantommatning eller ej. Men där finns ju två stycken mikingångar på fronten, för XLR. Om den ena är en mik som sk fantommatas och den andra är en mik som inte ska fantommatas...vad gäller? Kommer bägge mikingångarna på E-mu 1616 att vara i läge fantommatning om man för spaken åt höger? En del mikar ska ju INTE fantommatas. Har en icke fantommatad Sony ECM-290F, men tänkte köpa en MXL V67G eller Röde NT-1A alt nån annan som är fantommatad. Kan inte bägge vara anslutna samtidigt på fronten till E-mu 1616? 😱 :musik
VacUm Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 (redigerat) Jo det kommer funka ändå. Man kan ansluta en dynamisk mikrofon till fantommatningen utan att det händer något så länge det inte är fel på kablarna. Vissa bandmikrofoner ska man dock INTE ansluta när fantommatningen är på. edit: Det finns nån tråd på forumet om detta. Har för mig att det blev nån sorts debatt som nästan spårade ur, men sök upp den och kolla också. Redigerat 22 juli 2006 av VacUm
musik (oregistrerad) Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 Konklusion: Så när man för spaken åt höger på fronten för fantommatning, så fantommatas alltså BÄGGE mikingångarna på fronten. Komplicerat ytterligare blir det av att man kan ansluta mikar på baksidan också. Där finns stereo linje in 1 och 2. Teoretiskt kan man ha 6 mikar m.a.o. Blir ALLA fantommatade? 😱 :musik
VacUm Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 Konklusion: Så när man för spaken åt höger på fronten för fantommatning, så fantommatas alltså BÄGGE mikingångarna på fronten. Komplicerat ytterligare blir det av att man kan ansluta mikar på baksidan också. Där finns stereo linje in 1 och 2. Teoretiskt kan man ha 6 mikar m.a.o. Blir ALLA fantommatade? 😱 :musik Är det teleingångar på baksidan? Dom har aldrig fantommatning.
musik (oregistrerad) Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 (redigerat) Ja, det är tele linje in L/R 1 och L/R 2. Mao. måste jag köpa nån slags omkopplare för mik i två eller hela fyra exemplar - mikpreampar - för det är ju som sagt linje in och ej mik in där baktill. Och de mikpreamparna kan ju ha anslutningar för både mik in tele och mik in fantom, valbart väl?! Eller blir det bättre och/eller billigare om jag köper en stycken liten mixer med flera anslutningar (tele/XLR...) och kopplar den till linje in L/R 1? F.ö. är alla mikar jag idag har kondensatormikar (lite känsliga?), EJ dynamiska. 😉 :musik Redigerat 22 juli 2006 av musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.