Jump to content
Annons

MBOX2 och liknande!


helloor

Recommended Posts

Jag har länge gått å funderat på om jag ska ta o köpa mig en MBOX2 till mitt lilla hemmabygge till studio.

Men ja tänkte kolla med er, vad finns det för liknande konkurrenter till MBOX2?

Den ligger ju på 4800:- på musikbörsen.

( - http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=933&artno=163972 - )

Så det får ju jämföras med dom pengarna.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller mbox2 som ljudkort så tycker jag det finns betydligt bättre alternativ, framförallt eftersom det använder sig av USB-gränssnittet, vilket innebär aningen högre belastning av datorns CPU och en högre latency (fördröjning).

Mjukvaran som medföljer i paketet är däremot kanon om man trivs med Pro Tools (som jag gör) men det finns naturligtvis andra alternativ som fungerar precis lika bra.

Om du har firewireanslutning på din dator kan det vara en bättre idé att välja ett ljudkort med den typen av gränssnitt, annars är ju ett klassiskt PCI-kort sällan fel.

Vill du använda Pro Tools men inte vill gå upp i pris (digi002) så kan jag rekommendera M-audios ljudkort som du kan köpa till Pro Tools M-Powered till.

Lista på kompatibla ljudkort finns på www.m-audio.com

Annars kan du göra en sökning här på forumet (knapp uppe till höger) och ta en titt på liknande frågor som ställts tidigare.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har kollat vidare lite på ljudkort. Både Externa och Interna..!

Hur står sig dessa kort? Någon som har testat dom, eller hört något om dom?

Edirol FA66

Emu 1820

Emu 1616

M-Audio Firewire 410

Presonus FireBox

några som jag har kollat på..! Prisklassen känns helrätt också!

Tackar för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat alla utan bara använt M-Audio FW410 och Fireboxen och de har under de få timmar jag provat dem presterat väl.

Om man skall gå efter recensioner så verkar FW410, Fireboxen och 1820 korten varit de som fått bäst betyg.

Om du vill köra Pro Tools är det bara m-audio kortet som gäller, annars skulle jag själv valt antingen fireboxen eller 1820 kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan^ (oregistrerad)

Om du vill köra Pro Tools är det bara m-audio kortet som gäller, annars skulle jag själv valt antingen fireboxen eller 1820 kortet.

följer inte cubase VST 5.1 med till 1820 ? eller har ja gått vilse ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill köra Pro Tools är det bara m-audio kortet som gäller, annars skulle jag själv valt antingen fireboxen eller 1820 kortet.

följer inte cubase VST 5.1 med till 1820 ? eller har ja gått vilse ?

Jodå, det följer med en massa "LE versioner" till det kortet. (sonar, cubase, wavelab, live, t-racks, amplitube mf.)

Men vad har det med mitt uttalande om Pro Tools och kortval att göra som du citerade?

Link to comment
Dela på andra sajter

MBOX2? Den ligger ju på 4800:- på musikbörsen.

Kanpanj pris hos 4Sounds ligger den på 4500:-

I nya katalogen står det 4995:- men det är fel, har jag fått veta.

det är ju synd att inte alla vet om det, fast det är några hundralappar det är frågan om , men rätt ska vara rätt. :rolleyes:

Säger man inget till i kassan bli man blåst på 500spänn!

och hänsvisar till Soundwares prissättningar och kanpanjpriser.

Soundwares hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan^ (oregistrerad)

nää. asså ja va inte säker o ja har själv planer på att köpa de .. så skulle ja bara va säker .. tack för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har funderat ännu mer nu.

EMU 1820 hade ja tänkt o köpa nu i veckan...!

Men har kommit fram till att jag inte behöver så många in o utgångar som kortet har.

Finns det något kort som håller samma klass (pris), fast me mindre in o utgångar?

vill inte sänka kvalitén på kortet =).

mvh Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...