Jump to content
Annons

Motu Traveler och 2408


Leslie

Recommended Posts

Har en Motu Traveler Firewire inkopplad i min G5a, dessutom har jag en gammal Motu 2408 mkII och ett tillhörande pci kort (som jag tror bara fungerar till g4)

nu undrar jag om man kan koppla ihop dom 2 ljudkortet så man får fler in/utgångar, är det optisk kabel mellan dom 2 som gäller och köra internal clock på traveler och external på 2408 ?

Är inte helt haj på detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att kunna använda ditt 2408 måste du ha PCI-424 (förutsatt att det PCI-kort du har idag är ett 324. MOTU erbjuder ett uppgraderingsprogram. Kolla deras hemsida.

Du skulle nog kunna koppla ihop dom via ADAT-interfacet, men jag är inte säker då jag inte äger någon av produkterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, måste jag verkligen använda pci kortet? det är ju inte den som skickar signalerna till datorn så att säga, det är väl travelern som ska vara internal clock, eller eeh det kanske är logic som är internal clock? hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill att ditt kort ska funka som det är tänkt så skulle jjag säga att svaret är: JA! (som sagt jag äger inte någon av dessa produkter)

Men om du bara vill använda ditt 2408 som en AD/DA så borde det också gå. Vet inte hur ADAT-formatet funkar på MOTU men skulle gissa att det bara är att koppla en optisk kabel (eller två) mellan enheterna och köra. Är inter säker på att du behöver Wordclock, men det finns det andra som är bättre på i detta forum.

Men det är lite slöseri. Sälj hellre ditt 2408 och köp en billigare AD-omvandlare, eller varför inte en bättre....

Att uppgradera ditt PCI-324 (om det nu är ett sånt du har?) till ett 424 tar MOTU 295 dollar för.

Inte så farligt eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Funderar på vad man ska välja mellan Motu UltraLite vs Motu 828mkII. När det gäller in och utgångar så är UltraLite ok för mig, priset är lägre, det är halvrack mm, men hur låter dom ? Är det någon skillnad ? Funkar det med firewire 400 eller måste man köra 800 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 400 funkar finfint!

Jag vet faktiskt inte om det är skillnad på typ AD/DA-omvandlarna men det skulle jag inte tro. Kolla med MOTU!

Sen kan jag tipsa om att det finns en begagnatmarknad också. Har sett fler 828mkII passera för runt 6000:-. Kan vara värt besväret.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 400 funkar finfint!

Jag vet faktiskt inte om det är skillnad på typ AD/DA-omvandlarna men det skulle jag inte tro. Kolla med MOTU!

Sen kan jag tipsa om att det finns en begagnatmarknad också. Har sett fler 828mkII passera för runt 6000:-. Kan vara värt besväret.....

Brollan har ett Motu 828mkII som han är väldigt nöjd med. För mig så skulle halvrack formatet vara till en fördel + att ljudkortet är nytt. När det gäller beg marknaden så är Motu alltid efterfrågat. Kommer att satsa på ett nytt kort hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tjena,

Funderar på vad man ska välja mellan Motu UltraLite vs Motu 828mkII. När det gäller in och utgångar så är UltraLite ok för mig, priset är lägre, det är halvrack mm, men hur låter dom ? Är det någon skillnad ? Funkar det med firewire 400 eller måste man köra 800 ?

Anledningen till att det är fw400 är nog att motuns kanaler klarar sig på den bandbredden i full upplösning, anledningen till att vissa kort har 800 är att det krävs mer bandbredd (travellern tex kör ju lika många kanaler som 828 men i 192kHz).

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...