Jump to content
Annons

Två ljudkort?


Hellhoff

Recommended Posts

Tänkte införskaffa ett Terratec Phase 88 att koppla samman med mitt mixerbord. Jag har redan ett ljudkort sen tidigare, visserligen en billig variant men ändock med två tele in och ut samt midi i/o. Min fråga är om jag utan att skämmas kan använda både de 8 ingångarna från Phase 88:a och ljudkortet med de 2 andra utgångarna utan att det blir någon stor kvalitéskillnad? 10 in/ut istället för 8 alltså. Jag vet att det är möjligt att göra så, men kommer jag att uppleva kvalitéskillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okey, dock kan man mellan samma ljudkort fast fler exemplar göra som jag sa? Jag har nämligen 24 kanaler och har för avseende att kunna mixa enbart genom mixerbordet och vill därigenom få tillbaka så många signaler som möjligt - slutligen 24 stycken, eftersom jag dock inte har dessa resurser tänkte jag ha möjlighet att påverka 10 kanaler i datorn via mixerbordet, men det går alltså inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på din plattform.

Kör du PC/Windows så finns det vissa tillverkare som i sina drivrutiner tillåter att man lägger till fler av samma kort för fler in och utgångar.

Kör du Mac/Mac OS X så finns det stöd för olika ljudkort samtidigt i operativsystemet. Jag har själv kört mitt eget Ego-sus U2A tillsammans med ett M-Audio Quattro för 6 kanaler in. Funkade skitbra.

Det man gör är att slå ihop korten så programmen (typ Logic Cubase) ser korten som ett. Fast minsta gemensamma latency väljs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellhoff - du skriver att ditt gamla ljudkort har två tele inn/ut o midi. Du måste kunna "synca" korten, annars vil det inte fungera. Båda ljudkorten måste ha digital inng/utg. SPDIF, for att anvanda dom til att synca korten med. Det ena måste stallas som "master" ock det andra som "slave".

Detta fixas i mjukvaran som føljer med korten; Clock. På det kortet du vil ska vara master, valjer du "internal" clock. På slav-kortet valjer du "digital", då det kortet anvander det innkommande digitala signalet som "clock source".

"sync" ar viktigt for att båda korten ska spela med samma latency o spela samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hur man än synkar fungerar det inte om man vill använda ASIO, för då understöds bara ett kort. Eller flere kort av samma tillverkare om de har gjort såna drivers. Först då detta uppfylls kan man fundera på synken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...